Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 52   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Warte wys³uchania  (Przeczytany 228690 razy)
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #480 : Kwiecieñ 19, 2011, 19:17:01 »

Koncerty Horowitza, strasznie d³ugie

http://www.youtube.com/watch?v=gGBv_DYPzfw

http://www.youtube.com/watch?v=wWAGYEBQsVg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=kkoZfKapXI4&feature=related
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #481 : Kwiecieñ 19, 2011, 19:35:11 »

Koncerty Horowitza, ci±g dalszy:

http://www.youtube.com/watch?v=8sy_xUypTqI
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #482 : Kwiecieñ 20, 2011, 03:00:04 »

Antonio Salieri - to wcale nie ¿art.. Salieri mia³ bowiem w rzeczywisto¶ci du¿y wk³ad w rozwój opery, a swoj± muzyk± wywar³ równie¿ wp³yw na wielu kompozytorów..By³ autorem blisko 40-stu oper, wielu symfonii, mszy itd..Podobno by³ te¿ ¶wietnym i cenionym pedagogiem - uczyli siê u niego miêdzy innymi: Beethoven, Schubert, Hummel, Czerny, a nawet Liszt..Za¶ sama sprawa wspó³zawodnictwa z Mozartem, jest najprawdopodobniej jedynie zwyk³± historyjk± wyssan± z palca.. Ale kto wie, mo¿e rzeczywi¶cie w jakim¶ tam stopniu ze sob± rywalizowali - w koñcu i mieszkali i tworzyli w tym samym czasie i mie¶cie..
Z pewno¶ci± by³ bardzo dobrym nauczycielem. Co rzecz jasna nie mówi nic o warto¶ci jego kompozycji Jego konflikt z Mozartem to oczywi¶cie w du¿ej mierze wyolbrzymiona przez literaturê legenda, podobnie jak podejrzenia o otrucie Wolfganga. Gdyby w istocie w tamtym czasie brano powa¿nie pod uwagê tak± ewentualno¶æ, ma³o prawdopodobne jest, aby Konstancja pozwoli³a Franzowi Xaverowi uczyæ siê u domniemanego mordercy ojca. Jednak pewna rywalizacja chyba istnia³a, o ile dobrze pamiêtam, Salieri blokowa³ w pewnym momencie wystawianie oper Mozarta. Z drugiej strony, podobno sam zapozna³ go z librecist± Lorenzo da Ponte, z którym Wolfgang stworzy³ kilka swoich najwiêkszych dzie³. To pewnie by³y naturalne, choæ niewolne od spiêæ, relacje dwóch popularnych kompozytorów.
 
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #483 : Kwiecieñ 20, 2011, 16:03:27 »

Tak, to by³y chyba naturalne spiêcia. Legendarna otoczka, mit o zatruciu itd. zosta³y raczej dodane i s± wytworem fantazji Puszkina czy Schaffera. Salieri - W³och na dworze wiedeñskim - by³ twórc± bardzo popularnym, cieszy³ siê uznaniem cesarza i resz wiedeñczyków. I choæ ostatnio jego twórczo¶æ zosta³a niejako "odkryta" na nowo (Salieri pisa³ wiele oper, symfonii, koncertów...), nie jest to muzyka szczególnie odkrywcza, mo¿e najbardziej przys³u¿y³ siê operze. W porównaniu z Mozartem wybada jednak bardzo blado (wybaczcie, mi³o¶nicy Antonia Chichot) - a to najbardziej bezpo¶rednie zestawienie Wolfganga i Antonia nast±pi³o w lutym 1786 r., gdy w oran¿erii pa³acu Schonbrunn wystawiono 'Prima la musica...' (na jednym koñcu oran¿erii) i 'Der Schauspieldirektor' Mozarta (na drugim koñcu oran¿erii).  By³ to swego rodzaju konkurs, rywalizacja dwóch twórców - i choæ wtedy, owego 7 lutego, Wolfgang osi±gn±³ co najwy¿ej ma³e zwyciêstwo (zazwyczaj - to raczej Salieri by³ na piedestale, zw³aszcza dworu) - w ostatecznym rozrachunku - wygra³o przecie¿ piêkno Mozarta.

Uwertura. http://www.youtube.com/watch?v=m8bGgUSga3c
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 20, 2011, 16:05:39 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #484 : Kwiecieñ 20, 2011, 16:12:28 »

Mamy szczególny czas - to czas g³êbszych refleksji. W duchowym wzbogacaniu siê nas samych niech nam towarzyszy muzyka. Choæby to najs³ynniejsze Stabat Mater, arcydzie³o Pergolesiego w f-moll. "W³oski Mozart" ukoñczy³ je na kilka dni przed swoj± ¶mierci±. To zatem jego duchowy testament, wzruszaj±ce "Amen" ze Stabat... zamyka jego krótk±, choæ piêkn± twórczo¶æ...

http://www.youtube.com/watch?v=vLKw6kSOqIw
http://www.youtube.com/watch?v=KA4KIZ1YO_Q  (Amen poch. ze ¶cie¿ki d¼wiêkowej "Amadeusa")

Quando corpus morietur,
 fac, ut animae donetur
 paradisi gloria. Amen.

Zapisane

kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #485 : Kwiecieñ 20, 2011, 18:56:45 »

Przyznam, ¿e zaintrygowa³ mnie nieco ten Salieri (ostatnio sporo go s³ucha³em..i muszê przyznaæ, ¿e jestem mile zaskoczony ) A z tego co mówi Pat, wychodzi³oby na to, ¿e jego obraz w "Amadeuszu" zosta³ w znacznym stopniu wypaczony..Zatem trochê szkoda "go¶cia"  - b±d¼ co b±d¼, wyuczy³ w koñcu kilku spo¶ród najwiêkszych kompozytorów..

Pos³uchajmy wiêc mo¿e jeszcze cosik z jego "zapomnianej", a dzisiaj na nowo odkrytej muzyki..
¦wietny, wrêcz genialny.. Koncert potrójny D-dur na skrzypce, wiolonczele i obój - szczegól.piekny fragment od 2:59, za¶ w 4:31 przypomina nieco "Lato" Vivaldiego..
http://www.youtube.com/watch?v=gHwvz5sM7JE

Z kolei ten utwór, wprost mnie powali³ "Europa riconosciuta" - Finale...miejscami s³ychaæ jakby fragmenty melodii z "Marsylianki"..
http://www.youtube.com/watch?v=qfUjWQUr1V0&feature=related
 


Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #486 : Kwiecieñ 20, 2011, 21:30:35 »

Mamy szczególny czas - to czas g³êbszych refleksji. W duchowym wzbogacaniu siê nas samych niech nam towarzyszy muzyka.(...)
http://www.youtube.com/watch?v=vLKw6kSOqIw
http://www.youtube.com/watch?v=KA4KIZ1YO_Q  (...)
Tak,
muzyka piêkna,
t³o
do czytanych tekstów
ubogacaj±ce
ich
tre¶æ.
 
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #487 : Kwiecieñ 22, 2011, 13:13:26 »

1 - Ojcze przebacz im, bo nie wiedz± co czyni±!
2 - „Zaprawdê, powiadam ci: Dzi¶ ze mn± bêdziesz w raju”
3 – „Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja”
4 - „Bo¿e mój, Bo¿e mój, czemu¶ mnie opu¶ci³?”
5 - „Pragnê”
6 - „Wykona³o siê!”
7 - „Ojcze, w Twoje rêce powierzam ducha mojego”.

Józef Haydn - Siedem Ostatnich S³ów Chrystusa Na Krzy¿u:
http://www.youtube.com/watch?v=aRnVO4LxbmI
Józef Haydn - Il Terremoto
http://www.youtube.com/watch?v=u0cLtscnxjg
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #488 : Kwiecieñ 22, 2011, 18:47:08 »

Co do wypowiedzianych s³ów, oczywi¶cie w sensie rzeczywi¶cie zaistnia³ych faktów - mia³bym jednak powa¿ne w±tpliwo¶ci Marku, ale d³ugo by o tym pisaæ (mo¿e kiedy¶ ?)
Najwa¿niejsza rzecz± jest tu, opieranie sie nie na jednym jedynie przekazie (tak jak siê to zwykle czyni) - ale na 4 jednocze¶nie i tym sposobem dokonanie prostej metody porównawczej, a ujrzymy wówczas wyra¼nie - jak bardzo rozbie¿ne s± co do tre¶ci wszystkie 4 relacje (Mateusza, Marka, £ukarza i Jana)..Juz sam tylko ten fakt, nasuwaæ mo¿e wiele pytañ - bo jest rzecz± wprost niepodobn± aby naoczni swiadkowie zdarzeñ (prócz £ukasza który czerpa³ info z drugiej rêki, za¶ Marek pisa³ pod dyktando niepi¶miennego Kefa tj Piotra) w swoich relacjach, ró¿nili siê ze sob± a¿ w takim stopniu..i nie dotyczy to jedynie poni¿ej wymienionych s³ów, ale i innych istotnych w±tków - w tym tego z nich najwa¿niejszego tj Zmartwychwstania i pustego grobu..wystarczy bowiem przeczytaæ i porównaæ ze sob± 4 relacje mówi±ce o tym wydarzeniu, aby zobaczyæ na czym polega problem..

Co do samych wypowiedzianych s³ów..wspomnê jedynie, i¿ prawdopodobnie ma³o które z nich w istocie wypowiedzia³ - a to z prostej przyczyny, poniewa¿ rodzaj zastosowanej kary po prostu na to nie pozwala³ (do tego nale¿y uwzglêdniæ panuj±cy wokó³ ha³as - co ogranicza³o s³yszalno¶æ, odl. od siebie krzy¿y, czy odleg³o¶æ od kordonu za którym to dopiero znajdowali siê ludzie, a tym samym i ¶wiadkowie) Za¶ sama ¶mieræ na krzy¿u polega³a na ci±g³ej walce o ka¿dy ³yk powietrza i jednoczesnym utrzymaniu ciê¿aru cia³a - raz to na rêkach, raz na nogach (bez ¿adnej podpórki na koñczyny dolne, nie tak jak to najczê¶ciej ukazuj± obrazy)
Zatem skazaniec (bez wzglêdu na to kto nim by³) wi³ siê jak pa³±k, przerzucaj±c cie¿ar raz w górê, raz w dó³ - silniejszy w d³u¿szych odstêpach czasu, s³abszy za¶ co kilka, lub kilkana¶cie sekund - ³api±c powietrze najprawdopodobniej w momencie przerzucenia ciê¿aru cia³a na nogi..(ciekawostk± moze byæ rownie¿ to, ze krzy¿owano nago, bez jakichkolwiek os³on na intymne czê¶ci cia³a - st±d mo¿e w³asnie nadmieniane szyderstwa i ¶miechy)..Przy tak ogromnym wysi³ku po³±czonym z niewyobra¿alnym bólem, spowodowanym uszkodzonym wra¿liwym nerwem "¶rodkowym" (chyba) nadgarstka itd..rzecz± naturaln± by³o pojawianie siê co jaki¶ czas - momentu krytycznego (cos podobnego jak w przypadku podnoszenia rêk± sporego ciê¿arka, kiedy to w pewnym momencie uznajemy, ze nie jeste¶my juz w stanie wycisn±æ wiêcej..i ciê¿arek po prostu puszczamy.. ) W trakcie odbywania kary, takich momentów mog³o byæ kilka - skazaniec wówczas najczê¶ciej traci³ przytomno¶æ i bezw³adnie zwisa³ ca³ym ciê¿arem w dó³..Wtedy te¿ ocucano go przy pomocy ¶rodka odurzaj±cego (sfermentowane wino zmieszane z octem, czy ¿ó³ci± - dzia³aj±ce na zasadzie amoniaku, który w pewnym stopniu móg³ jednocze¶nie pe³niæ rolê ¶rodka znieczulaj±cego), by³o tego ca³e wiadro..i przeznaczone by³o nie tylko dla jednego, lecz i pozosta³ych skazanych..
Podsumowuj±c wiêc - jest rzecz± fizycznie niemo¿liw±, aby cz³owiek cierpi±cy w ten sposób przez kilka godzin, by³ w stanie pos³ugiwaæ siê ca³ymi zdaniami, rozmawiaj±c z osobami prze¿ywaj±cymi podobne cierpienia z boku - jedyne co w tych warunkach móg³ z siebie wydobyæ, to przera¿aj±cy (kto wie czy nie ostatni) krzyk rozpaczy..
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #489 : Kwiecieñ 22, 2011, 22:48:23 »

Panis Angelicus - Cesar Frank

http://www.youtube.com/watch?v=6cL8RteBbGE&feature=related








Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #490 : Kwiecieñ 23, 2011, 23:59:41 »

Tej i tylko tej nocy, pos³uchajcie symfonii 'Auferstehung' Mahlera. Czar, niewyra¿alna magia sacrum...
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #491 : Kwiecieñ 24, 2011, 00:02:12 »

Pos³ucham
http://www.youtube.com/watch?v=sHsFIv8VA7w
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #492 : Kwiecieñ 25, 2011, 08:36:25 »

Co do wypowiedzianych s³ów, oczywi¶cie w sensie rzeczywi¶cie zaistnia³ych faktów - mia³bym jednak powa¿ne w±tpliwo¶ci Marku, ale d³ugo by o tym pisaæ (mo¿e kiedy¶ ?)
Najwa¿niejsza rzecz± jest tu, opieranie sie nie na jednym jedynie przekazie (tak jak siê to zwykle czyni) - ale na 4 jednocze¶nie i tym sposobem dokonanie prostej metody porównawczej, a ujrzymy wówczas wyra¼nie - jak bardzo rozbie¿ne s± co do tre¶ci wszystkie 4 relacje (Mateusza, Marka, £ukarza i Jana)..Juz sam tylko ten fakt, nasuwaæ mo¿e wiele pytañ - bo jest rzecz± wprost niepodobn± aby naoczni swiadkowie zdarzeñ (prócz £ukasza który czerpa³ info z drugiej rêki, za¶ Marek pisa³ pod dyktando niepi¶miennego Kefa tj Piotra) w swoich relacjach, ró¿nili siê ze sob± a¿ w takim stopniu..i nie dotyczy to jedynie poni¿ej wymienionych s³ów, ale i innych istotnych w±tków - w tym tego z nich najwa¿niejszego tj Zmartwychwstania i pustego grobu..wystarczy bowiem przeczytaæ i porównaæ ze sob± 4 relacje mówi±ce o tym wydarzeniu, aby zobaczyæ na czym polega problem..

Co do samych wypowiedzianych s³ów..wspomnê jedynie, i¿ prawdopodobnie ma³o które z nich w istocie wypowiedzia³ - a to z prostej przyczyny, poniewa¿ rodzaj zastosowanej kary po prostu na to nie pozwala³ (do tego nale¿y uwzglêdniæ panuj±cy wokó³ ha³as - co ogranicza³o s³yszalno¶æ, odl. od siebie krzy¿y, czy odleg³o¶æ od kordonu za którym to dopiero znajdowali siê ludzie, a tym samym i ¶wiadkowie) Za¶ sama ¶mieræ na krzy¿u polega³a na ci±g³ej walce o ka¿dy ³yk powietrza i jednoczesnym utrzymaniu ciê¿aru cia³a - raz to na rêkach, raz na nogach (bez ¿adnej podpórki na koñczyny dolne, nie tak jak to najczê¶ciej ukazuj± obrazy)
Zatem skazaniec (bez wzglêdu na to kto nim by³) wi³ siê jak pa³±k, przerzucaj±c cie¿ar raz w górê, raz w dó³ - silniejszy w d³u¿szych odstêpach czasu, s³abszy za¶ co kilka, lub kilkana¶cie sekund - ³api±c powietrze najprawdopodobniej w momencie przerzucenia ciê¿aru cia³a na nogi..(ciekawostk± moze byæ rownie¿ to, ze krzy¿owano nago, bez jakichkolwiek os³on na intymne czê¶ci cia³a - st±d mo¿e w³asnie nadmieniane szyderstwa i ¶miechy)..Przy tak ogromnym wysi³ku po³±czonym z niewyobra¿alnym bólem, spowodowanym uszkodzonym wra¿liwym nerwem "¶rodkowym" (chyba) nadgarstka itd..rzecz± naturaln± by³o pojawianie siê co jaki¶ czas - momentu krytycznego (cos podobnego jak w przypadku podnoszenia rêk± sporego ciê¿arka, kiedy to w pewnym momencie uznajemy, ze nie jeste¶my juz w stanie wycisn±æ wiêcej..i ciê¿arek po prostu puszczamy.. ) W trakcie odbywania kary, takich momentów mog³o byæ kilka - skazaniec wówczas najczê¶ciej traci³ przytomno¶æ i bezw³adnie zwisa³ ca³ym ciê¿arem w dó³..Wtedy te¿ ocucano go przy pomocy ¶rodka odurzaj±cego (sfermentowane wino zmieszane z octem, czy ¿ó³ci± - dzia³aj±ce na zasadzie amoniaku, który w pewnym stopniu móg³ jednocze¶nie pe³niæ rolê ¶rodka znieczulaj±cego), by³o tego ca³e wiadro..i przeznaczone by³o nie tylko dla jednego, lecz i pozosta³ych skazanych..
Podsumowuj±c wiêc - jest rzecz± fizycznie niemo¿liw±, aby cz³owiek cierpi±cy w ten sposób przez kilka godzin, by³ w stanie pos³ugiwaæ siê ca³ymi zdaniami, rozmawiaj±c z osobami prze¿ywaj±cymi podobne cierpienia z boku - jedyne co w tych warunkach móg³ z siebie wydobyæ, to przera¿aj±cy (kto wie czy nie ostatni) krzyk rozpaczy..
Dziêkujê za opis mêki ¶mierci krzy¿owej,
choæ dzi¶ jest ju¿ drugi dzieñ ¶wi±t
nie mo¿e on uciec z moich my¶li.
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #493 : Kwiecieñ 25, 2011, 09:25:05 »

Za rad± Mozarta pos³ucha³am sobie tej symfonii Mahlera a potem z rozpêdu audycji o
symfoniach Mahlera z Dwójki.
Podobno pierwsza czê¶æ by³a inspirowana IV cz. Dziadów "kto mi³o¶ci nie zna, ten ¿yje
szczê¶liwy i noc ma spokojn± i dzieñ nietêskliwy" niektórzy nawet w s³ysz± w pierwszych
taktach pukanie Gustawa (Gustava) do drzwi ksiêdza.Bardzo to ciekawe.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #494 : Kwiecieñ 25, 2011, 23:08:41 »

S³ucha³am noc±, przy ¶wietle latarni za oknem i bladej po¶wiacie notebooka Chichot Naprawdê by³ w tym czar i magia.
To wspania³e, ¿e Mahlera inspirowa³y przy jej tworzeniu nasze Dziady I czê¶æ pocz±tkowo nazywa³a siê nawet "¦wiêto umar³ych". A Pociej, jak siê doczyta³am, nazywa tê symfoniê "symfoni± wiary".

To tekst pie¶ni z IV czê¶ci, Urlicht Pra¶wiat³o:

O Röschen rot!
Der Mensch liegt in größter Not!
Der Mensch liegt in größter Pein!
Je lieber möcht ich im Himmel sein.
Da kam ich auf einen breiten Weg;
da kam ein Engelein und wollt' mich abweisen.
Ach nein! Ich ließ mich nicht abweisen!
Ich bin von Gott und will wieder zu Gott!
Der liebe Gott wird mir ein Lichtchen geben,
wird leuchten mir bis an das ewig selig Leben!

"Ró¿o czerwona!
Cz³owiek jest w najwiêkszej opresji!
Cz³owiek jest w najwiêkszej udrêce!
Jak chêtnie by³bym w niebie!
Wyszed³em wiêc na szerok± drogê
i wtedy przyszed³ anio³ek i chcia³ mnie odprawiæ.
Ach nie! Nie pozwoli³em siê odprawiæ:
jestem z Boga i do Boga chcê i¶æ z powrotem!
Ukochany Bóg da mi ¶wiat³o,
Bêdzie mi przy¶wieca³ do d³ugiego, b³ogiego ¿ycia!"

i czê¶æ V - fina³owa pie¶ñ - ze s³owami z chora³u F.G. Klopstocka:

Unsterblich Leben
wird, der dich rief, dir geben!

Wieder aufzublühn wirst du gesät!
Der Herr der Ernte geht
und sammelt Garben
uns ein, die starben!

O glaube, mein Herz, o glaube:
Es geht dir nichts verloren!
Dein ist, ja dein, was du gesehnt!
Dein, was du geliebt, was du gestritten!

O glaube: Du wardst nicht umsonst geboren!
Hast nicht umsonst gelebt, gelitten!

Was entstanden ist, das muß vergehen!
Was vergangen, auferstehen!
Hör auf zu beben!
Bereite dich zu leben!
Zapisane
Strony: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 52   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

black-for mini-land animilkowo twistedgamers kalinowatyper