Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 40   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: XVI Konkurs im. Fryderyka Chopina  (Przeczytany 176321 razy)
micoona
U¿ytkownik
**
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 63


Ta tija tija ;)


Zobacz profil
« Odpowiedz #105 : Pa¼dziernik 21, 2010, 14:18:17 »

I takie samo niebezpieczeñstwo jakie dostrzeg³(a) (Co?) Anielik ja widzê.
Mam nadziejê, ¿e to niczym nie poparte katastroficzne my¶lenie
Zapisane
Ray-man
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 16


Zobacz profil
« Odpowiedz #106 : Pa¼dziernik 21, 2010, 14:29:35 »

Ja techniczny jestem i pracowa³em jako metrolog i dla mnie co¶ spe³nia parametry, mie¶ci siê w za³o¿onej tolerancji albo nie mie¶ci. W przypadku gdy dokonujemy selekcji najdok³adniejszych przyrz±dów a ich ilo¶æ jest wiêksza od zak³adanej, zawê¿amy kryterium dot. tolerancji.
B³±d jest b³êdem i ich ilo¶æ jest mierzalna.
Regulamin czyta³em od a do z i ten cytowany fragment znam.
A "ocena sztuki interpretacyjnej" jest subiektywna, a nie obiektywna.
Zgadzam siê, ¿e kryteria oceny musz± byæ równe dla wszystkich, ale ich egzekwowanie jest trudne. Pozostaje wiara i nadzieja.
Zmiana, nawet najdrobniejsza regulaminu w trakcie trwania to kpina, choæby nawet odby³a siê za zgod± wszystkich jurorów.
Zapisane
Ray-man
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 16


Zobacz profil
« Odpowiedz #107 : Pa¼dziernik 21, 2010, 14:34:59 »

@ anielik
Dlatego Konkurs jest co 5 lat, a jak wiadomo czas leczy nawet najtrudniejsze rany i wspomnienia.
Dlatego przyszli uczestnicy maja dzi¶ 13-15 lat a dla nich 5 lat to jednak ~40% ich ¿ycia (dla 50-latka tylko 10%) z czego wynika, ¿e dla m³odzie¿y czas p³ynie szybciej 
Zapisane
anelik
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 544



Zobacz profil
« Odpowiedz #108 : Pa¼dziernik 21, 2010, 14:45:58 »

Zgadzam siê - dla m³odziutkich przysz³ych uczestników wczorajszy werdykt nic albo zupe³nie ma³o znaczy. Ale nie dla ich profesorów. Nie dla tych, którzy najpierw dostrzegli iskrê muzycznego talentu w dziecku, okie³znali hormony nastolatka nak³aniaj±c go do pozostania przy fortepianie, dla tych którzy spêdzili d³ugie godziny na æwiczeniu z nim a jeszcze d³u¿sze na my¶leniu o tym, jak powinien on najlepiej "sprzedaæ" swój talent, graj±c Chopina po to, by na koniec zobaczyæ tryumf ... no w³a¶nie czego, bo na pewno nie Chopina.
Zapisane
anelik
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 544



Zobacz profil
« Odpowiedz #109 : Pa¼dziernik 21, 2010, 15:05:04 »

I jeszcze dopad³a mnie taka my¶l. Oto jestem uczestnikiem konkursu (tak sobie wyobra¿am), który nie wszed³ do fina³u czy kolejnego etapu, bo jury ¶ci¶le stosowa³o system punktowy. Nie zmie¶ci³am siê w grupie szczê¶liwców, bo mia³am zbyt ma³o punktów i oto...okazuje siê, ¿e dla innego uczestnika tego samego konkursu, zmieniono (tu¿ przed finiszem a nawet nie przed finiszem ale ju¿ po nim - kiedy okaza³o siê, ¿e w ¿aden sposób delikwent nie by³by pierwszym przy stosowaniu dalej systemu punktów) zasady oceny. Czy taka zmiana jest wobec wszystkich pozosta³ych, których oceniono np. w I etapie uczciwa? W oczywisty sposób - nie. 
Dlatego te¿ nie dziwiê siê spekulacjom na temat przyczyn, dla których zwyciê¿y³a Avdiejeva. Mo¿e internauci wyra¿aj± je czasem ma³o elegancko, ale ich sugestie znajduj± usprawiedliwienie nie tylko w tre¶ci werdyktu ale równie¿ w tym, co dzia³o siê dos³ownie chwilê przed - w zmianie zasad oceny.   
Zapisane
Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #110 : Pa¼dziernik 21, 2010, 16:29:15 »

Ewo, przytoczy³a¶ cytat, jak siê domy¶lam, z regulaminu, oto i on:

Cytuj
Zadaniem Jury jest ocena sztuki interpretacyjnej ka¿dego z uczestników Konkursu - ze szczególnym uwzglêdnieniem wymagañ, jakie stawia przed pianistami muzyka Fryderyka Chopina - oraz przyznanie nagród i wyró¿nieñ najlepszym uczestnikom.

Nie daje to pod ¿adnym wzglêdem jasno¶ci kryteriów. Wrêcz zaryzykuje stwierdzenie, ¿e sformu³owania "sztuka interpretacyjna" oraz "wymagania jakie stawia przed pianistami muzyka Fryderyka Chopina" gryz± siê ze sob±. Kto¶ kto gra z uczuciem, musi to uczycie rozumieæ, interpretacja, moim skromnym zdaniem, to zrozumienie tego co zapisane jest na piêciolinii na swój w³asny sposób, a wymagania Fryderyka Chopina ... trochê powiewa tu rzemie¶lnictwem.

Zauwa¿y³em ¿e dyskusja toczy³a siê o zatraceniu kameralno¶ci na forum TVP i zachowaniu forumowiczów. Sam przyznaje siê, ¿e do grona do³±czy³em pó¼no - brak czasu, wiedzy o istnieniu takiego miejsca i przede wszystkim wiary w mi³o¶ników tego rodzaju muzyki. Mam wyrzuty sumienia bo - jak wiêkszo¶æ forumowiczów z TVP - ponios³o mnie po og³oszeniu wyników. Ró¿nica polega³a na tym, ¿e ponios³o mnie dlatego, ¿e skandalicznie zachowywali siê komentatorzy. Dzisiaj spogl±dam na to wszystko na zimno, chêtnie us³yszê jeszcze raz koncert w wykonaniu Avdeevy i my¶lê, ¿e wspólnie rozwa¿ymy jej wykonanie. Jednocze¶nie ¿a³ujê, ¿e nie us³yszê w jej wykonaniu sonaty.

Kolejna kwestia to zmiana zasad oceniania. Czy krzywdz±ca przegranych pozosta³ych etapów. I tak i nie. Po pierwsze, wszelkie konkursy rz±dz± siê takimi prawami, ¿e inne kryteria mog± przewa¿aæ na ró¿nych szczeblach. To jest absolutnie normalne. Nie wyobra¿am sobie wrêcz sprawnego przeprowadzenia eliminacji czy I lub II etapu bez jakiegokolwiek algorytmu. Maj±c ju¿ zawê¿one grono, mo¿na skupiæ siê na zupe³nie innych, najwa¿niejszych kwestiach i wzi±æ pod uwagê osobowo¶æ i inne - niewymierne cechy. Z drugiej strony dla niektórych inne zasady od samego pocz±tku oznacza³yby znalezienie siê w gronie na przyk³ad finalistów ale tu pojawia siê problem wszechstronno¶ci, jaka jest od pianisty tej klasy wymagana. Suma summarum, wielka krzywda siê nikomu nie sta³a. Pisa³em wczoraj o trudno¶ciach w dokonaniu w³a¶ciwej oceny. Muzyka w ocenianiu jest bardzo subiektywna, to nie jest bieg na 100 metrów gdzie stoper wskazuje czas do 1 setnej czy nawet tysiêcznej sekundy.

Cieszê siê, ze Avdeeva wygra³a, ze wzglêdu na do¶wiadczenie i ogranie pokona presjê i pokarze wszystkim, ¿e zas³u¿y³a na nagrodê. Niemniej wola³bym us³yszeæ koncert w wykonaniu Dumonta lub chocia¿ Wuntera.
Zapisane
Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #111 : Pa¼dziernik 21, 2010, 16:43:35 »

Jeszcze Jedno.

Zwróæcie uwagê na jakim fortepianie gra³a Rosjanka ... YAMAHA, ta sama, znienawidzona o kanciastym d¼wiêku

Nale¿y siê handicap.
Zapisane
Niebieskooki
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 752


Zobacz profil
« Odpowiedz #112 : Pa¼dziernik 21, 2010, 16:52:59 »

Ja my¶lê, ¿e jednak fakt zmiany regulaminu ju¿ w trakcie trwania konkursu i to na którym¶ jego etapie mo¿e rodziæ ró¿nego rodzaju podejrzenia. Mo¿e rzeczywi¶cie zmiana zosta³a dokonana w dobrej wierze? A mo¿e wyniki u³o¿y³y siê nie po my¶li i trzeba by³o co¶ z tym zrobiæ, ¿eby pogodziæ ró¿ne gremia, bo jeszcze kto¶ by manatki spakowa³ i opu¶ci³ jury przed czasem? Nie wiem. Nie wiemy do koñca, na ile zmiany te wp³ynê³y na ostateczne wyniki. Niemniej jednak nie zmienia siê stawek podatków w czasie roku podatkowego czy zasad sêdziowania meczów w trakcie mistrzostw ¶wiata. Jury po prostu strzeli³o sobie w tym momencie samobója w oczach opinii publicznej. Bez wzglêdu na to, jak szacowne i kompetentne jest to grono, jego postawa w tej edycji konkursu pozostawia spory niesmak i wra¿enie, ¿e co¶ mog³o byæ "nie tak". I za to nie ponosi winy ¿aden z pianistów.
A co do komentarzy - có¿, chyba wiele osób wczoraj ponios³o. My jednak postanowili¶my skupiæ siê na dyskusji o grze laureatów. a jednocze¶nie - mimo ró¿ni±cych nas pogl±dów - nie braæ udzia³u w nagonce ani na ¿adnego z pianistów, ani ich zwolenników. Chyba wszyscy dystansujemy siê tu od skrajnych ocen popieranych "argumentami" ad personam.

Te¿ zwróci³em uwagê na instrument. Yamaha na tym konkursie nie brzmia³a dobrze. Nie wiem, jak to by³o s³yszalne i odbierane na sali, ale mnie przed telewizorem (d¼wiêk jednak przekierowany do zestawu stereo) brzmienie to momentami zdawa³o siê wrêcz dra¿ni±ce.
Zapisane

O mój Bo¿anowie, ten Chopin to by³ naprawdê Wunder Geniuszas!
anelik
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 544



Zobacz profil
« Odpowiedz #113 : Pa¼dziernik 21, 2010, 17:17:04 »

Powiem wiêcej Niebieskooki. Ta zmiana sposobu oceniania nie nast±pi³a w trakcie konkursu - to by³oby jeszcze do przyjêcia. Nastêpuje zmiana, o której informuje siê uczestników, staj±cych w szranki przed kolejnym etapem. Mog± wtedy rozwa¿yæ nowe zasady i ewentualnie  przemy¶leæ czy czego¶ w wykonaniu nie nale¿y zmieniæ. Tu jednak zmieniono zasady ju¿ po tym, kiedy zagrali wszyscy uczestnicy. Nie og³oszono tych zmian wcze¶niej i nie wyja¶niono tym m³odym ludziom jak bêd± w finale oceniani. Nie mo¿na zatem mówiæ, ¿e przyst±pili oni do fina³u z klarown± wiedz± co do zasad wystawiania im ocen a wiêc, ¿e ¶wiadomie zdecydowali o udziale w konkursie o takich w³a¶nie regu³ach. Postawiono ich wobec faktów dokonanych. Jak wiêc nie gdybaæ po co by³a ta zmiana? A jak jeszcze s³yszy siê wypowiedzi jurorów typu "Mnie nie interesuje publiczno¶æ, bo ja tu jestem guru" albo "Cieszcie siê, ¿e macie wyró¿nienie dla Polaka bo w sumie mu siê nie nale¿a³o" (to nie s± dos³owne cytaty, tylko ich sens), to naprawdê pytam siê jaki by³ sens zapraszania tych s³aw, jak siê okazuje tyle¿ napuszonych, co niekompetentnych, skoro uhonorowali kogo¶, chocia¿ uwa¿ali ,¿e mu siê nie nale¿a³o.
Zapisane
Niebieskooki
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 752


Zobacz profil
« Odpowiedz #114 : Pa¼dziernik 21, 2010, 17:24:33 »

Ja do dzi¶ zastanawiam siê, co znaczy³o s³awetne zdanie o awansowaniu Wakarecego do fina³u "za inteligencjê". Znaczy, ¿e IQ mierzli uczestnikom czy co? Co to za kryterium. Wiêcej: czy to znaczy, ¿e nie zliczali punktów, tylko dyskutowali, kogo awansowaæ i za co? Naprawdê, niepokoj±ce s± te ró¿ne wypowiedzi cz³onków jury.
Zapisane

O mój Bo¿anowie, ten Chopin to by³ naprawdê Wunder Geniuszas!
anelik
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 544



Zobacz profil
« Odpowiedz #115 : Pa¼dziernik 21, 2010, 17:51:33 »

W³a¶nie w tym rzecz. Uzasadnienia, które rodz± domys³y. Taka s³odka nomenklatura za któr± stoj± wzglêdy niemerytoryczne. Trochê oparów uznania, ¿eby nie grzebaæ za sednem. Zastanawia³am siê te¿ jakie znaczenie w ocenie m³odych pianistów ma to, ¿e oceniaj±cy s± czynnymi pianistami.  Warsztat z pewno¶ci± znaj± ale czy nie patrz± na wykonawcê po k±tem w³asnych pomys³ów na interpretacjê poszczególnych utworów. To nie sprzyja obiektywizmowi.
Zapisane
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #116 : Pa¼dziernik 21, 2010, 19:01:42 »

Nie sposób jest nie przyznaæ Wam racji co do zmiany regulaminu. Chocia¿ nie podejrzewam niczego z³ego w tym posuniêciu. Muzycy s± artystami, a nie biznesmenami czy politykami...
Zapisane
anelik
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 544



Zobacz profil
« Odpowiedz #117 : Pa¼dziernik 21, 2010, 19:42:02 »

Gdybym mia³a oceniæ swoje odczucia to powiem tak Pani Moniko - chcê wierzyæ, ¿e nie by³o niczego z³ego w tym posuniêciu jurorów. Natomiast gdzie¶ tam wewn±trz, g³êboko siedzi diablik, który sieje w±tpliwo¶ci. Odsy³am go do k±ta za karê ale diablik wraca, kiedy s³ucham lub czytam wypowiedzi jurorów. S± ...no ... niefortunne. 
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #118 : Pa¼dziernik 21, 2010, 19:52:20 »

Witam wszystkich!!!
Cieszê siê, ¿e dzi¶ jeszcze mamy okazjê pos³uchaæ laureatów XVI konkursu. Ciekawe czy kto¶ wzniesie siê na WY¯YNY skoro nie ocenia go s³awetna JURY...
Zapisane
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #119 : Pa¼dziernik 21, 2010, 19:59:47 »

dzisiaj musi byæ ju¿ tylko lepiej.
Zapisane
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 40   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

mini-land thepunisher countrylife silverstar kalinowatyper