Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Porownanka
Strony: [
1
]
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Porownanka (Przeczytany 5021 razy)
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Porownanka
«
:
Luty 08, 2013, 19:51:18 »
Mam nadzieje, ze ten watek bedzie ciekawy.
Na pierwszy rzut:
Scarlatti - Trifonov v Kunz
Trifonov -
http://www.youtube.com/watch?v=XxlVrYjPmT0
Kunz -
http://www.youtube.com/watch?v=cmrFtfxb9Rc
Moim zdaniem Kunz bije na glowe Trifonova.
Pomijam malutkie wpadki Kunza. Nieistotne w ostatecznym odbiorze.
Kunz gra bardziej zwrotnie w tempach i dynamice, dajac tym samym wiecej przestrzeni.
Trifonov gra pieknie, ale czasami jakby "topornie" i wybija dynamicznie dzwieki przy zmianach pozycji reki w pasazach.
Kiedys pisalem jak bardzo podoba mi sie Trifonov w tym Scarlattim.
Teraz mam innego mistrza.
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #1 :
Luty 09, 2013, 09:51:02 »
Liszt Mefisto
Buniatishvili v Trifonov
Buniatishvili -
http://www.youtube.com/watch?v=OrIHCftz-DU
Trifonov -
http://www.youtube.com/watch?v=P5FDtRiN6fY
Zdecydowanie wole Khatie, ktorej gra jest b.ekspresyjna bez kombinowania - prosta droga do celu.
Bardzo spontaniczny strzal w dziesiatke. Liryczne fragmenty sa nie z tej planety.
Trifonov rowniez zachwyca, ale troche mniej, byc moze byl juz zmeczony.
Czyzby Khatia to lwica, a Danill to....
Zapisane
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #2 :
Luty 09, 2013, 11:07:38 »
Kunz jest bardzo "eterycznym" cz³owiekiem, w Dusznikach nie by³o do niego t³umów (czego nie rozumiem i rozumiem zarazem), wiêc na spokojnie sobie do niego podesz³am i chwilê poby³am sobie w jego aurze. Trochê jak duch, mo¿e dlatego, ¿e by³ bardzo zmêczony d³ug± trudn± tras± koncertow±, nawet skróci³ koncert, jako jedyny z wykonawców. Chwilê z nim rozmawia³am, mówi tak jak wygl±da i jak gra, spokojnie, delikatnie, mo¿na siê nim zachwyciæ jako ca³o¶ci±, to tak na kilka pierwszych wra¿eñ. Z pewno¶ci± jest w czo³ówce najbardziej cenionych pianistów, tych, których s³ysza³am na ¿ywo.
Daniil jest eteryczny w grze, ale jako cz³owiek jest stanowczo z krwi i ko¶ci. A w muzyce jest wszystko z cz³owieka, jego wra¿liwo¶æ, emocje, talent, praca, prze¿ycia, wspomnienia i jego fizyczno¶æ, taki kondensat, wywar z ca³okszta³tu.
Zapisane
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #3 :
Luty 09, 2013, 23:13:29 »
Tak sobie s³ucham tego Kunza i nadziwiæ siê nie mogê, jak znienacka zgina siê w k±t prosty.
Obaj Rosjanie, ale Daniil ma 22 lata a Kunz 33, Daniil eksplodowa³ nagle konkursowo, w pigu³ce, na przestrzeni kilku lat (od San Marino w 2008), Kunz od ponad 10 lat regularnie wygrywa³ konkursy, nie sprawdza³am, ale móg³ sobie Scarlattiego wyæwiczyæ tak jak Lucas etiudy Chopina.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #4 :
Luty 16, 2013, 00:50:33 »
Zacznê od... Fantazji d-moll KV 397 Mozarta. I tu nie zabraknie Trifiego
Uchida
https://www.youtube.com/watch?v=OYiz_u0tDwM
Trifonov
http://www.youtube.com/watch?v=vMoNOVIjg7w
Gilels
http://www.youtube.com/watch?v=AvxYE8L8acg
Znacie Antka Raczkowskiego?
http://www.youtube.com/watch?v=8V7h6fJKem4
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #5 :
Luty 16, 2013, 08:37:49 »
Och Pat, ale¿ to mocne uderzenie
Dusza mo¿e siê niemal rozp³yn±æ w nirwanie ju¿ po jednorazowym wystawieniu na dzia³anie tej pere³ki... A jeszcze mówiæ o niej... jakby chwytaæ w d³onie s³oneczne promienie... Spróbujê.
Na pierwszy ogieñ zatem pójdzie Antek Raczkowski, potraktowany jako wizualizacja (ha, mo¿e raczej audializacja;)) punktu, z jakiego musi wyj¶æ ¶wietny pianista, aby doj¶æ tam, gdzie doszli pozostali:) Oryginaln± zalet± wykonania jest fakt, ¿e bardzo dok³adnie us³yszymy od pocz±tku wszystkie nuty;) i w spokoju przeanalizowaæ strukturê utworu. Tak trzymaæ, Anto¶:))
Fantazja Uchidy to jest to, co mo¿na okre¶liæ mianem "klasyczna". Spokojna, jakby przemy¶lana i wycyzelowana. Ma "oddech", ma pere³kowy wdziêk, d¼wiêk który chcia³oby siê nazwaæ "brilliant". Ten nieuchwytny smutek wewn±trz lekkiego tematu. Miód na serce.
Mozart Trifiego bardzo romantyczny:) Têskny, jakby z rzewn± s³owiañsk± nut±. Mocnym, nasyconym brzmieniem. A potem odnajduje to krystaliczne brzmienie, niczym d¼wiêk dzwonków, które tak kojarzy³o mi siê z pozytywkowym tonem Campanelli:)
Gilels. Có¿, uwielbiam jego d¼wiêk:) Bardziej jeszcze subtelny ni¿ Uchida, jakby bardziej zapatrzony do wewn±trz. Wiêcej kontrastów, wiêcej emocjonalnej narracji. ¦ciska serce. Nie chce siê przestaæ tego s³uchaæ. Nie sposób by mi by³o mówiæ, czy które¶ wykonanie lepsze jest od innych. Ale moje serce chyba wybra³oby w³a¶nie to.
Zapisane
Lawendynka
Aktywny u¿ytkownik
Offline
Wiadomo¶ci: 161
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #6 :
Luty 16, 2013, 13:52:31 »
Wiem, ¿e to byæ mo¿e nie do koñca takie porównanie, o jakie chodzi³o, ¿e potraktowa³am temat trochê nie do koñca powa¿nie, ale...
http://www.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA
http://www.youtube.com/watch?v=XKRj-T4l-e8&feature=player_embedded
Zapisane
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #7 :
Luty 16, 2013, 17:33:40 »
Cytat: Mozart Luty 16, 2013, 00:50:33
Zacznê od... Fantazji d-moll KV 397 Mozarta. I tu nie zabraknie Trifiego
Uchida
https://www.youtube.com/watch?v=OYiz_u0tDwM
Trifonov
http://www.youtube.com/watch?v=vMoNOVIjg7w
Gilels
http://www.youtube.com/watch?v=AvxYE8L8acg
Znacie Antka Raczkowskiego?
http://www.youtube.com/watch?v=8V7h6fJKem4
Zdecydowanie Emil.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #8 :
Luty 17, 2013, 01:10:50 »
Trifonov przesi±kn±³ pierwiastkiem romantycznym - nawet w Mozarcie (choæ swoj± drog± w KV 397 trudno nie dostrzeæ jakiej¶ tajemniczej romantycznej nokturnowo¶ci) modeluje frazê czy buduje napiêcie tak jakby stawia³ go obok Chopina. Wydaje mi siê, ¿e jest to jednocze¶nie intepretacja analityczna, jakby w przeci±g³ej kantylenie Dani³ bada³ aktualne emocje twórcy, nuta po nucie, takt po takcie pragn±³ GO poznaæ, w koñcu odtworzyæ jego stan ducha. Taka wêdrówka w g³±b duszy Mozarta.
Wedlug mnie (a jak widzê zgadzacie siê ze mn±
) klucz do intepretacji znalaz³ Gilels. Falujace ósemki tego Andante przypominaj± nam o legendarnej gilelowskiej
Ksiê¿ycowej
, która stanowi jakby duchow± kontynuacjê wstêpu
Fantazji
. Drga ta sama struna. Gilels oscyluje miêdzy romantyczno¶ci± - ale raczej t± beethovenowsk±, pozbawion± krzyku emocjonalno¶ci± a mozartowsk± gracj± i klasyczn± witalno¶ci±. Unika kontrastu, co w czê¶ci fina³owej - granej z wielk± rozwag±, trochê
sostenuto
- daje znakomity efekt. Uwaga, sama koñcówka nie pochodzi od Mozarta, fantazja pozosta³a "urwana", a taka koda w konsekwencji staje wymuszona.
http://www.youtube.com/watch?v=CuKdFJYPx2U
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #9 :
Luty 21, 2013, 02:01:07 »
Kontynuuj±c w±tek Sonaty
Hammerklavier
op. 106 Beethovena (--> topic o Beethovenie), proponujê pochyliæ siê nad FINA£EM (cz. IV,
Largo, Un poco piu vivace, Allegro, Prestissimo, Allegro risoluto
). S±dzê, ¿e nie jest to ³atwa lektura - ba, absorbuje nasz± koncentracjê przez kilkana¶cie minut - jednak bez niej nie jest mo¿liwe wej¶cie w ¶wiat ostatnich, wizjonerskich sonat Ludwika, które wstrz±snê³y histori± sztuki d¼wiêku.
Ogniwo rozpoczyna siê swobodn± introdukcj±-improwizacj± (Beethoven zachowuje eteryczny nastrój cz. III, trwaj±cego ponad kwadrans
Adagia
), bogato modulowanej, ze zmianami enharmonicznymi. Nastêpnie tryle og³aszaj± rozpoczynaj±c± siê fantastyczn±, ekspresyjn± fugê (
a tre voci
), jeden z najwiêkszych beethovenowskich majstersztyków kontrapunktycznych - do tego bardzo wymagaj±cy dla pianisty. Niedawno us³ysza³em nieznan± mi wcze¶niej interpretacjê (znajduje siê w¶ród propozycji poni¿ej); a zatem: czy który¶ z ni¿ej wymienionych
Wielkich
odnalaz³ klucz do tej zagadkowej dla wielu czê¶ci Sonaty?
Serkin, od 32:15 (live!)
http://www.youtube.com/watch?v=pwdVVCN6qW4
Pollini
http://www.youtube.com/watch?v=v7e5RPeZmJ8
http://www.youtube.com/watch?v=HHaKijqK8Ko
Gilels
http://www.youtube.com/watch?v=JmwEsVCncAM
http://www.youtube.com/watch?v=bIiPe2-iRH0
Brendel (od 32:30)
http://www.youtube.com/watch?v=5SAzINMPtzs
Kempff
http://www.youtube.com/watch?v=BoEPysJmTrg
Annie Fischer (od 33:50)
http://www.youtube.com/watch?v=f95qN7ejMDw
«
Ostatnia zmiana: Luty 21, 2013, 02:03:25 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #10 :
Luty 21, 2013, 12:20:37 »
Mój ulubiony w±tek na forum, nie wiedzieæ czemu. Dziêkujê Wam za jego powstanie i prowadzenie.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Porownanka
«
Odpowiedz #11 :
Luty 21, 2013, 23:37:02 »
Mnie te¿ bardzo siê podoba, choæ stanowi du¿e wyzwanie, wymaga wiêkszej uwagi ni¿ tylko beztroskie oddanie siê muzyce i jej czarowi:) Jednak kiedy mamy tak du¿± ró¿norodno¶æ wykonañ, tylu artystów proponuj±cych swoje pomys³y na odczytanie dzie³a, (z wiêkszym lub mniejszym udzia³em w³asnej osobowo¶ci:)) czêsto trzeba wybieraæ. Ja tu nie czujê siê na si³ach na tyle, jak na przyk³ad Pat, stwierdziæ, kto lepiej zda³ egzamin, kto najprawdziwiej odda³ ducha twórcy i utworu, bardziej odwa¿ê siê mówiæ, kto najbardziej dotar³ do mnie, najmocniej poruszy³, jaki by³by ten mój najprawdziwszy wariant.
Beethoven nie do¶æ ¿e wymagaj±cy, to mamy tu tyle wersji, ¿e naprawdê trzeba siê na trochê wy³±czyæ i skoncentrowaæ. Mo¿e uda mi siê trochê pó¼niej w nocy:) A najpewniej jutro. Nazwiska tego formatu, ¿e z pewno¶ci± ka¿da warta wys³uchania. Kiedy widzê Kempffa, od razu mam poczucie, ¿e to na pewno bêdzie genialny, klasyczny Beethoven:) Ale i Brendel kojarzy mi siê bardzo pozytywnie Beethovenowsko. Gilelsa za¶ uwielbiam ogólnie
(btw - Arrau te¿ nagra³ wszystkie sonaty;)). Reszta, do przes³uchania.
«
Ostatnia zmiana: Luty 22, 2013, 04:14:29 wys³ane przez Aleksias
»
Zapisane
Strony: [
1
]
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
twistedgamers
countrylife
animilkowo
neder-live
paktprzyjazni