Muzykê Debussy'ego mo¿na od niedawna rozpatrywaæ na forum na 2 w±tkach - w koñcu z³ama³ on niejedn± barierê d¼wiêku na prze³omie XIX i XX w. Rozszerzone akordy (magiczne brzmienia nonowe czy undecymowe), jednocze¶nie czêste stosowanie interwa³ów sekundowych, skal modalnych, ca³otonowych, pentatoniki, dysonansów jako brzmieñ w pe³ni autonomicznych i buduj±cych napiêcie, migotliwe centra tonalne i nowy, wyodrêbniony od harmonii typ melodyki, która przesta³a byæ dominuj±cym czynnikiem buduj±cym narracjê i dramaturgiê - to tylko niektóre cechy d¼wiêkowego impresjonizmu.
Estampes,
Images,
Preludes. Te ostatnie - gratka! - w ca³o¶ci (2 tomy) na YT w nagraniu Zimermana dla DG (1994 r.). Preferuje on ostre kontrasty, raptowne zmiany kolorystyczne i dynamiczne - traktuje t± muzykê inaczej ni¿ dysponuj±cy cudownym brzmieniem liryczny Michelangeli czy romantyczny Arrau. Inne mistrzowskie nagrania: Gieseking, Marcelle Meyer.
https://www.youtube.com/watch?v=q4q5769HWCI