Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: [1] 2 3   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Najlepsze kwartety  (Przeczytany 35495 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« : Marzec 28, 2014, 00:35:06 »

Mówimy du¿o o pojedynczych artystach. Mo¿e warto zwróciæ osobn± uwagê tak¿e na muzyków, którzy po¶wiêcaj± czê¶æ swojej muzycznej swobody i indywidualno¶ci dla wspólnego efektu. Tak wiele ich jest - fantastycznych zespo³ów tworz±cych wspania³± muzykê. Jakie s± nasze ulubione, polecane? Czym nas zachwycaj± - ostatnio, b±d¼ w ogóle?
Tytu³ jest zreszt± dwuznaczny - mo¿e oznaczaæ równie¿ utwory. Jednak oczywiste jest, ¿e je¶li mówimy o zespole, w naturalny sposób tak¿e pojawi siê ten czy ów utwór:) Zatem korzy¶æ z takiego przedstawienia bêdzie podwójna

Mo¿e na rozgrzewkê podam jako pierwsz± propozycjê Belcea Quartet - grupê powsta³± podczas studiów w londyñskim Royal College of Music.  Muzycy wchodz±cy w jego sk³ad to:
Corina Belcea-Fisher, I skrzypce
Axel Schacher, II skrzypce
Krzysztof Chorzelski, altówka
Antoine Lederlin, wiolonczela

W 2001 Belcea Quartet zdoby³ Gramophone Award za najlepsze debiutanckie nagranie. Nagrali kwartety smyczkowe Brittena (nagroda MIDEM w Cannes), Mozarta, Brahmsa;  Bartóka (nominacja do Gramophone Award w 2008). P³yta z pó¼nymi kwartetami Schuberta i Kwintetem skrzypcowym z udzia³em wiolonczelisty Valentina Erbena dla EMI tak¿e by³a nominowana do Gramophone Award.   
Poza tym bardzo ich lubi Piotr Matwiejczuk

W 2012 ukaza³a siê pierwsza p³yta z cyklu wszystkich kwartetów Beethovena. Wedlug Damiana Ku³akowskiego, recenzenta "Beethoven Magazine", zespó³ "mistrzowsko pokaza³ rozwój kwartetowej drogi ostatniego z klasyków wiedeñskich. Tym wiêkszy podziw dla zespo³u budzi fakt, ¿e uwiecznione nagrania nie pochodz± ze studia, gdzie wszelkie niedoci±gniêcia mo¿na usun±æ, lecz z sali koncertowej. Mimo, ¿e warunki koncertowe czêsto nie sprzyjaj± stworzeniu idealnego nagrania, to kwartet zdecydowa³ siê na ten krok. I bardzo s³usznie. Trudno znale¼æ jakiekolwiek uchybienie intonacyjne, co czasami towarzyszy tzw. live recordings. Zespó³ stworzy³ pulsuj±c± ¿yciem interpretacjê, pe³n± szczerych emocji, jakie towarzysz± wykonaniom przed publiczno¶ci±. Daj±c siê porwaæ muzyce nie zapomnieli jednak o precyzji, która towarzyszy im nawet w najtrudniejszych czê¶ciach kompozycji. Do tego ca³y zespó³ osi±ga niezrównanie homogeniczne brzmienie, jakby stanowi³ jeden organizm. Jednolita, ale wyrazista artykulacja ka¿dego z cz³onków zespo³u, wra¿liwo¶æ na d¼wiêk oraz niew±tpliwa ¶wiadomo¶æ w³asnej roli w tak „cesarskim” sk³adzie, czyni± to wykonanie kwartetów Beethovena bezsprzecznie jednym z najlepszych i najciekawszych."

Tutaj znajdziemy wywiad z cz³onkiem zespo³u, Krzysztofem Chorzelskim:

http://www.beethoven.org.pl/pl/aktualnosci/print/1288

A oto I czê¶æ kwartetu op. 59 nr 1 "Razumowski"
https://www.youtube.com/watch?v=rCStf02X_Vs


« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 06, 2016, 01:21:24 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : Marzec 28, 2014, 22:36:38 »

Asiu, d³ugo wyczekiwany w±tek!  Dziêki wspomnianemu redaktorowi Matwiejczukowi jestem w posiadaniu kr±¿ka z op. 127 i op. 18/6 Beethovena w interpretacji kwartetu Belcea. Z tego co pamiêtam, zespó³ mia³ ambitny plan nagrania kompletu arcydzie³ Beethovena. 

Do najbardziej cenionych wykonów ubóstwianych przeze mnie ostatnich kwartetów mistrza z Bonn z pewno¶ci± nale¿± te zarejestrowane przez legendarnych muzyków Kwartetu Budapesztañskiego, który dzia³a³ w l. 1917 - 1967. Niektóre opus nagrywane by³y kilka razy. Sk³ad zespo³u ulega³ wielokrotnym modyfikacjom, kwartet cis-moll op. 131 w grudniu 1951 r. uwiecznili: Joseph Roisman, Jac Gorodetzky, Boris Kroyt i Mischa Schneider. By³o to drugie podej¶cie budapesztañczyków do tego 7-ogniwowego poematu. 

http://www.youtube.com/watch?v=z968kfR-E5k
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : Marzec 28, 2014, 22:56:17 »

Muszê te¿ zalinkowaæ niezwyk³y Ludwikowy kwartet a-moll op. 132  To ten z rozbudowan± na niespotykan± skalê czê¶ci± powoln± "w skali lidyjskiej" (F-dur), któr± Beethoven okre¶li³ jako Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit - "¦piew dziêkczynny uzdrowionego do bóstwa". Mam nadziejê, ¿e stworzymy tu ma³y przegl±d najciekawszych interpretacji.

Rok 1952 r., sk³ad jak wy¿ej.
http://www.youtube.com/watch?v=muBDFoQabwc
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : Marzec 28, 2014, 23:11:27 »

Oto wzmiankowane Molto adagio. Andante obok którego s³uchacz ze szczypt± wra¿liwo¶ci po prostu nie mo¿e przej¶æ obojêtnie, fragment monumentalnego kwartetu op. 132. Gra Kwartet Tokijski (Tokyo String Quartet, Peter Oundjian, Kikuei Ikeda, Kazuhide Isomura, Sadao Harada), Asia na pewno napisze co¶ wiêcej o tych ¶wietnych muzykach  Spoko  Niedawno s³ucha³em ich fantastycznej interpretacji kwartetu cis-moll Beethovena z koncertu live.

http://www.youtube.com/watch?v=PiZRq6sJKeg
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2015, 19:38:02 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : Marzec 29, 2014, 14:20:17 »

Pat, widzê ¿e dobrze trafi³am z tematem, bo wystartowa³e¶ naprawdê imponuj±co:)

Có¿, jak to puentuje jeden z recenzentów: "There comes a time in the life of most string quartets when, for better or worse, Beethoven must be confronted"  Chichot
Jak widzê, BQ zd±¿y³ ju¿ nagraæ ca³y komplet kwartetów (na 8 p³ytach) w nieznanej mi bli¿ej wytwórni Zig-Zag. Zdecydowanie "for better"

Kwartet Budapesztañski jest ol¶niewaj±cy!! Co ciekawe, potem ju¿ niewiele mia³ wspólnego z Budapesztem:) Natomiast o wiele bardziej z Odess±:)
Jascha Heifetz: "One Russian is an anarchist. Two Russians are a chess game. Three Russians are a revolution. Four Russians are the Budapest String Quartet" Niez³a wyliczanka:)

Przepiêkne, natchnione wykonanie obu kwartetów. A jest tu tak ogromne pole do interpretacji. Beethoven uwa¿a³ 131 za swój najdoskonalszy kwartet - trudno siê dziwiæ, dlaczego:) Chocia¿ trudno te¿ decydowaæ,który jest ciekawszy, bardziej intryguj±cy.

Oczywi¶cie z wielk± ochot± napiszê co¶ wiêcej o tokijczykach. S± tego warci:) I oni i ich instrumenty;)
« Ostatnia zmiana: Marzec 29, 2014, 15:52:29 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : Marzec 29, 2014, 19:29:51 »

Beethoven uwa¿a³ 131 za swój najdoskonalszy kwartet - trudno siê dziwiæ, dlaczego:)

Zacytujê tu bardzo trafne zdanie z w±tku mozartowskiego: "Trudno siê zgodziæ z tym stwierdzeniem, ale nie jest ³atwo siê z nim równie¿ nie zgodziæ" 

Spo¶ród zespo³ów, które nagra³y komplet kwartetów Beethovena z pewno¶ci± wspomnieæ nale¿y Kwartet Hagenów, za³o¿ony w 1981 r. przez Lukasa, Angelikê, Veronikê i Clemensa Hagen w Salzburgu. Obecnie Veronikê (drugie skrzypce) zastêpuje Rainer Schmidt. W 2013 r. krytycy New York Times wyró¿nili ich beethovenowski album z 3 kwartetami ("[...] one of the New York Times Critics' Favorite Classical Recordings"). Na p³ycie HQ zarejestrowa³ m.in. ostatni szesnasty kwartet smyczkowy F-dur op. 135.

Fina³ dzie³a rozpatruje siê w kontek¶cie autobiograficznym. Rozpoczyna siê b³agalnym Grave w f-moll. W partyturze, pod charakterystycznym trójd¼wiêkowym motywem Beethoven umie¶ci³ s³ynne Muss es sein?  Odpowiada mu nastêpuj±ce chwilê pó¼niej Es muß sein! w postaci motywów A-C-G i G-B-F w Allegro (F-dur). Beethoven do ¶mierci pozosta³ optymist±-humanist± przekonanym o wielko¶ci i sile cz³owieka.

Tak kompozytor zakoñczy³ swoj± twórczo¶æ.
http://www.youtube.com/watch?v=Ys5qLGewNCU
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : Marzec 29, 2014, 21:34:57 »

Zacytujê tu bardzo trafne zdanie z w±tku mozartowskiego: "Trudno siê zgodziæ z tym stwierdzeniem, ale nie jest ³atwo siê z nim równie¿ nie zgodziæ" 

คุณใจดีจังค่ะ 

Na pewno ich znacie:

www.apollon-musagete.com/

http://www.youtube.com/watch?v=9bu_7vb-YWg
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #7 : Marzec 30, 2014, 01:19:01 »

Na pewno ich znacie

Tak, do tego bardzo cenimy! 

http://www.youtube.com/watch?v=BLHBKOX8uWk

Jak wiadomo, pierwszym fina³em kwartetu B-dur op. 130 by³a fuga, któr± jednak z racji kolosalnych rozmiarów i trudno¶ci 'wyrozumia³y' Beethoven zopusowa³ niezale¿nie. Które wykonanie pozwala Wam przebrn±æ przez to niezwykle skomplikowane dzie³o?

Große Fuge op. 133; Végh Quartet, 1952
http://www.youtube.com/watch?v=h3Mwb3EV5pI
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : Kwiecieñ 01, 2014, 01:07:14 »

Ja chcia³am jeszcze zgodnie z obietnic± wróciæ do Tokyo Quartet, a w³a¶ciwie przede wszystkim do historii ich niezwyk³ych instrumentów:)

Cztery wspania³e Stradivariusy stanowi³y jedne z najcenniejszych nabytków Paganiniego. Ka¿dy z nich ma imiê i osobn± historiê. A tak¿e wspóln±, jeszcze zanim wszystkie spotka³y siê w rêkach muzyków z Tokyo Quartet.

Pierwsze skrzypce nazywaj± siê "Comte Cozio di Salabue," i zosta³y wykonane przez Stradivariego w  1727 r. Gra³ na nich sam Paganini, po tym, jak kupi³ je w 1817 – oczywi¶cie – od hrabiego Cozio de Salabue 

Drugie skrzypce, o nazwie "Desaint", powsta³y wcze¶niej, w roku 1680. Stanowi± przyk³ad wczesnego stylu Stradivariego w stylu Amati.

Altówka o wdziêcznym imieniu "Mendelssohn" przysz³a na ¶wiat w 1731 r., kiedy Stradivari mia³ 86 lat. Jest jedn± z nieca³ego tuzina altówek Stradivariusów, które przetrwa³y do naszych czasów, i by³a tym w³a¶nie instrumentem, który zainspirowa³ Paganiniego, aby zamówiæ u Hectora Berlioza skomponowanie poematu symfonicznego “Harold w Italii”. Spotkali siê po raz pierwszy po koncercie utworów Berlioza 22 grudnia 1833 r., trzy lata po premierze Symfonii fantastycznej. Paganini dopiero co naby³ tê w³a¶nie wspania³± altówkê. "Ale nie mam odpowiedniej muzyki. Czy chcia³by pan napisaæ mi solo na altówkê? Jest pan jedyn± osob±, której mogê z ufno¶ci± powierzyæ takie zadanie" – stwierdzi³ wirtuoz. Berlioz faktycznie zacz±³ od napisania solówki na altówkê, jednak ostatecznie po³±czy³o siê to z orkiestr± w sposób, który nie redukowa³ wk³adu orkiestry. Kiedy Paganini ujrza³ szkic pierwszego allegro, by³ zawiedziony Jednak za powsta³± symfoniê (1834) przes³a³ Berliozowi podarunek w postaci 20 000 franków Czyli, mo¿na pomy¶leæ, jednak nie by³o tak ¼le

Wiolonczela “Ladenburg” pochodzi z roku 1736. Zanim wesz³a w posiadanie Paganiniego, by³a w³asno¶ci± rodziny Mendelssohnów (ciekawe zatem, dlaczego to nie j± ochrzczono ich imieniem ).

¯eby czê¶ciowo prze¶ledziæ ich historiê, trzeba cofn±æ siê do zespo³u, który w³a¶nie od nich wzi±³ swoj± nazwê, czyli Paganini Quartet. Ten wirtuozowski kwartet smyczkowy zosta³ za³o¿ony w roku 1946 przez skrzypka o nazwisku Henri Temianka.  W 1945 Temianka spotka³ znanego wiolonczelistê Roberta Maasa, który przedtem gra³ w Pro Arte Quartet. Maas w³a¶nie zdoby³ sponsorkê w osobie pani William Andrews Clark, która by³a zainteresowana utworzeniem nowego kwartetu. Zdobyto tak¿e poparcie s³ynnej patronki muzyki kameralnej, Elizabeth Sprague Coolidge. Kiedy Maas natkn±³ siê w nowojorskim sklepie na cztery Stradivariusy Paganiniego, Mrs Clark kupi³a s³ynne instrumenty na u¿ytek kwartetu. Potem zostali jeszcze dokooptowani skrzypek Gustave Rosseels i altowiolista Robert Courte. Wkrótce og³oszono ich “wielkim kwartetem zrodzonym na amerykañskiej ziemi.”

Kiedy w latach 1946 - 47 grali wszystkie kwartety smyczkowe Beethovena w Bibliotece Kongresu, ludzie zaczynali ustawiaæ siê w kolejce o 5 rano, aby kupiæ bilety na cykl kwartetów, które sprzedawano w ci±gu godziny. Nagranie dla RCA Victor trzech kwartetów “Razumowski” op. 59 zdoby³o nagrodê za najlepsze nagranie 1947 r.

Tak graj± kwartet Faurego i kwintet Schumanna z Rubinsteinem:
http://www.youtube.com/watch?v=CCYNcRhnKJk

Kiedy w 1966 r. Paganini Quartet zosta³ rozwi±zany, cztery Stradivariusy powróci³y do Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie. Zgodnie z wol± pani Clark mia³y nigdy nie zostaæ rozdzielone. W 1992 roku wypo¿yczono je zespo³owi Cleveland String Quartet... (ale o nich mo¿e nastêpnym razem...)
Natomiast od 1994 pozostaj± w³asno¶ci± Nippon Music Foundation i czaruj± d¼wiêkiem w rêkach Tokyo String Quartet.

Kwartet nr 12 op. 127 i sympatyczne zdjêcie wszystkich czterech panów i ich wspania³ych instrumentów.
http://www.youtube.com/watch?v=j8JeCxw94n4
« Ostatnia zmiana: Maj 15, 2015, 02:22:49 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : Kwiecieñ 01, 2014, 01:53:22 »

Muszê te¿ zalinkowaæ niezwyk³y Ludwikowy kwartet a-moll op. 132  To ten z rozbudowan± na niespotykan± skalê czê¶ci± powoln± "w skali lidyjskiej" (F-dur), któr± Beethoven okre¶li³ jako Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit - "¦piew dziêkczynny uzdrowionego do bóstwa". Mam nadziejê, ¿e stworzymy tu ma³y przegl±d najciekawszych interpretacji.

Rok 1952 r., sk³ad jak wy¿ej.
http://www.youtube.com/watch?v=muBDFoQabwc

Je¶li mowa o Heiliger Dankgesang, to skojarzy³a mi siê z tym kwartetem krótka beethovenowska opowiastka medyczna

W ostatnich latach ¿ycia Bethovena zaczê³y trapiæ ró¿ne dolegliwo¶ci. A by³ przy tym naprawdê bardzo niewdziêcznym pacjentem. Nie s³ucha³ lekarzy, odmawia³ stosowania siê do ich wskazañ, zapomina³ o braniu leków, lub np. kiedy zapisywano mu za¿ywanie 1 ³y¿ki co 4 godziny, wypija³ 4 ³y¿ki w godzinê Chichot.

W 1825 roku zacz±³ uskar¿aæ siê na dokuczliwe bóle ¿o³±dka. Tym razem trafi³a kosa na kamieñ - pos³a³ po s³awnego w Wiedniu doktora Antona Braunhofera, z którym, jak pisze Marek, nie by³o ¿artów „By³ stanowczy i ¿±da³ – ba, rozkazywa³ – aby Beethoven zastosowa³ siê do zaleconej diety. Beethoven, nieco spotulnia³y, pos³ucha³ go z dobroczynnym skutkiem”

Braunhofer pisa³ m.in. w Zeszycie Konwersacyjnym Ludwiga:„Choroba nie znika w jeden dzieñ. Nie bêdê Pana wiêcej mêczy³ lekami, ale musi siê Pan stosowaæ do diety”. A poza tym: „Musi Pan pracowaæ w dzieñ, ¿eby Pan móg³ spaæ w nocy ( ). Je¶li Pan chce zupe³nie wyzdrowieæ i ¿yæ d³ugo, musi Pan ¿yæ zgodnie z natur±”
Na koniec skorzysta³ z okazji leczenia geniusza i poprosi³ o drobn± pami±tkê.
„Niech Pan nie zapomni o tych paru nutkach, czym¶ zupe³nie bez znaczenia, chodzi o to, ¿eby to by³o pisane Pana rêk±”.

Kiedy stan Beethovena poprawi³ siê na tyle, ¿e móg³ w maju pojechaæ do ukochanego Baden, przys³a³ doktorowi karteczkê, w której m.in. pisa³ „To ostatnie lekarstwo, które mi Pan zapisa³, wzi±³em tylko raz, a potem zgubi³em. Z najwy¿szym powa¿aniem i wdziêczno¶ci±,
Pañski przyjaciel Beethoven”  Chichot

Jednak razem z listem wys³a³ krótki kanon do s³ów „Doktorze, zamknij ¶mierci drzwi" - Doktor, spert das Tor dem Tod. Wed³ug Marka, wykazano, ¿e kanon ten jest “mefistofelesowsk± trawestacj±” (cokolwiek to znaczy  Chichot) Pie¶ni dziêkczynienia, Heiliger Dankgesang, z Kwartetu op. 132
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 06, 2016, 01:14:54 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : Kwiecieñ 01, 2014, 20:06:38 »

Poznaniacy te¿ kochaj± kameralistykê, a przed nadchodz±cym festiwalem powinni podczytywac ten w±tek 

5. edycja festiwalu Q’arto Mondi, 6-13.04.2014
http://qartomondi.com/site/pl/pz/qatro_ca289yhe82/pl/index.html
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #11 : Kwiecieñ 01, 2014, 20:08:51 »

Kuijken Quartet, Requiem Mozarta w wersji na kwartet:

http://www.youtube.com/watch?v=eR5vU_zR9Fg
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : Kwiecieñ 03, 2014, 16:16:12 »

Krótkie info na temat Kuijkena.
http://www.lapetitebande.be/sigiswald.php

Naprawdê interesuj±ca postaæ! Jak i ca³a muzykuj±ca rodzina Kuijkenów. No i "La Petite Bande" Chichot Bardzo mnie ¶mieszy³a ta nazwa, ale to oryginalna nazwa orkiestry Lully'ego wystêpuj±cej na dworze Ludwika XIV. Niez³a banda... Chichot Bardzo skupieni na Bachu... Akurat w tym miejscu mo¿na wspomnieæ, ¿e badaj±c autentyczne wykonywanie mszy, kantat i pasji Bacha Sigiswald Kuijken wprowadzi³ wa¿ne innowacje do wykonañ utworów wokalnych, ograniczaj±c partie g³osowe do kwartetu (który sam Bach czasem powiêksza³ do o¶miu ¶piewaków) na miejsce chóru. 

A Kuijken Quartet wyst±pi w poniedzia³ek... Zreszt± wszystkie zespo³y na Q'arto Mondi warte pos³uchania, pochodzi³oby siê... Ach, ¿eby z tego miasta da³o siê jako¶ potem normalnie dojechaæ do domu... Smutny  Raptem dwie godziny drogi, dwa du¿e miasta i pustynia komunikacyjna    Przynajmniej mo¿na pos³uchaæ sobie Requiem, choæ nie na ¿ywo.

A w zamian za kwartet D-dur Haydna pos³uchajmy jeszcze tego - KV 298, uwielbiam ten kwartecik - mo¿e bardziej ni¿ sam autor  Chichot
https://www.youtube.com/watch?v=eOFABc_sRaA


« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 03, 2014, 16:30:11 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : Kwiecieñ 03, 2014, 16:34:40 »

Pozostaj±c we francuskojêzycznych klimatach zalinkujê jeszcze:

www.quatuorebene.com/
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #14 : Kwiecieñ 03, 2014, 17:05:02 »

13.04.

สงกรานต์กำลังจะมาถึงแล้ว ปีนี้คุณจะไปเที่ยวงานสงกรานต์ไหมคะ 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

countrylife thepunisher silverstar black-for mini-land