Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 [2] 3   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej  (Przeczytany 27757 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #15 : Czerwiec 21, 2014, 00:18:45 »

Przepiekna muzyka Leopolda!!

Oto wiêc po³±czenie si³ LEOPOLDA Stokowskiego (& jego New Philharmonia Orchestra) i Antonio VIVALDIEGO - koncert Zima z op. 8.

Nagranie z 1967 r. Jak wiele wydarzy³o siê od tamtego czasu w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej.

http://www.youtube.com/watch?v=dFZWFrD3wYc
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : Czerwiec 23, 2014, 09:21:12 »

Oto wiêc po³±czenie si³ LEOPOLDA Stokowskiego (& jego New Philharmonia Orchestra) i Antonio VIVALDIEGO - koncert Zima z op. 8.

Nagranie z 1967 r. Jak wiele wydarzy³o siê od tamtego czasu w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej.

http://www.youtube.com/watch?v=dFZWFrD3wYc

Jest VIVALDI.
Jest SKRZYPEK (jak zwykle anonimowy)
Jest ORKIESTRA.
A gdzie jest STOKOWSKI?

Chyba, machajac rekami, odfrunal.

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2014, 09:24:08 wys³ane przez bartus » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #17 : Czerwiec 23, 2014, 23:38:01 »

Jest SKRZYPEK (jak zwykle anonimowy)

Solist± jest znany Mr Bean. Hugh Bean.

Tu w dziele R. V. Williamsa (na marginesie w±tku):
http://www.youtube.com/watch?v=a_JCvL1jVeM

A propos Stokowskiego, pewnie znacie jego s³ynn± transkrypcjê Bachowskiej Toccaty i Fugi d-moll.
http://www.youtube.com/watch?v=ax9C29_Gcms
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 17, 2015, 01:08:43 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #18 : Lipiec 22, 2014, 23:52:10 »

Cofnijmy siê w do pocz±tków baroku, do czasów Claudio Monteverdiego, który uwa¿any jest za jednego z najwybitniejszych reformatorów sztuki d¼wiêku. Rewolucyjne Nieszpory Maryjne (Vespro della Beata Vergine) - syntezê sacrum i profanum - skomponowa³ w 1610 r. S± najwiêkszym dzie³em sakralnym przed pasjami i oratoriami Bacha.

Ewa Obniska: "Jest to muzyka wizjonerska, jakiej nie napisa³ ¿aden kompozytor w tamtych czasach, tak¿e Monteverdi nie stworzy³ potem podobnie wielostronnego, zró¿nicowanego, genialnego w swej wynalazczo¶ci d¼wiêkowej dzie³a religijnego. Podobnego dzie³a – zarazem monumentalnego i autentycznie intymnego, ³±cz±cego subtelny liryzm z wystawnym splendorem i okaza³o¶ci±, mistyczn± inspiracjê z gor±c± zmys³owo¶ci± - nie ma zreszt± w ca³ym baroku".

Kaplica Pa³acu w Wersalu. Spektakl re¿yseruje sir J. E. Gardiner.
https://www.youtube.com/watch?v=S99FCAFNgaA
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #19 : Lipiec 24, 2014, 23:06:11 »

Arcydzie³ doszukamy siê w czasach jeszcze wcze¶niejszych. Mistrzami renesansowej polifonii byli kompozytorzy franko-flamandzcy, wywodz±cy siê z trzech szkó³ niderlandzkich. Pierwszym z wielkich by³ Guillaume Dufay, przedstawicielem tzw. drugiej szko³y by³ za¶ Johannes Ockeghem. To, co czynili oni z wielog³osowym ¶piewem a capella po prostu zniewala - warto s³uchaj±c tej szczególnej muzyki wpatrywaæ siê w pe³n± kontrapunktycznych sztuczek partyturê zapisan± zgodnie z zasadami notacji menzuralnej. D±¿eniem kolejnych pokoleñ polifonistów by³o uproszczenie, wyrazisto¶æ wypowiedzi, linearno¶æ/p³ynno¶æ i sublimowanie ekspresji, najczê¶ciej o mistycznym charakterze, wyp³ywaj±cej z przewa¿nie liturgicznego tekstu (msza, motet). Pozwala to uznawaæ pó¼niejsze dzie³a za niemal¿e melodyjne - nie jest to jednak melodyjno¶æ wynikaj±ca ze stosunków tonalnych systemu dur-moll, gdy¿ renesansowa twórczo¶æ bazuje na "czystych", niechromatycznych skalach ko¶cielnych/modalnych - doryckiej, joñskiej, lidyjskiej itd.

Jednym z najwiêkszych arcydzie³ renesansu jest wyrafinowana kontrapunktycznie i rytmicznie (Credo!) Missa Prolationum Johannesa Ockeghema, który w swoich mszach (skomponowa³ pierwsze zachowane do dzi¶ Requiem) rozwija³ m.in. technikê imitacji.

https://www.youtube.com/watch?v=P-gGwzFLFKI

Dowodem kunsztu Ockeghema jest kanon Deo gratias na - uwaga - 36 g³osów! S± one jednak podzielone na 4 chóry. Sami spójrzcie - muzyka XV w. mo¿e byæ niezwykle efektowna  Spoko

https://www.youtube.com/watch?v=91jag9yqiqE

wersja pe³na
https://www.youtube.com/watch?v=rzBhYMvnMKQ
« Ostatnia zmiana: Lipiec 24, 2014, 23:19:27 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #20 : Lipiec 25, 2014, 23:33:18 »

Dla mnie najwiêkszym geniuszem tamtej epoki by³ jednak wzmiankowany niegdy¶ na w±tku francuskim ksi±¿ê renesansowej polifonii Josquin des Prez, najwybitniejszy przedstawiciel ostatniej szko³y niderlandzkiej. Na prze³omie XV i XVI w. zdoby³ ogromn± popularno¶æ, by³ kompozytorem uwielbianym przez Marcina Lutra. Osi±gn±³ niespotykan± wcze¶niej klarowno¶æ formy i szlachetno¶æ brzmienia. Zachwycaj±ca jest moim zdaniem dostrzegalna w jego mszach i motetach synteza s³owa i d¼wiêku. Przywo³a³bym nie¶mia³o cytowane ju¿ na forum okre¶lenie "konserwatywny rewolucjonista - rewolucyjny konserwatysta". Udoskonalaj±c polifoniczne ¶rodki wyrazowe Josquin wypowiedzia³ w swej muzyce to, czego nie s³ysza³ nikt przed nim. Ws³uchajmy siê w wizjonerskie Et incarnatus est ("I przyj±³ cia³o z Maryi Dziewicy") z Credo mszy Pane lingua. ¦piew staje siê na moment homofoniczny - co symbolizuje akt bosko-ludzkiego wcielenia, inkarnacji, zjednoczenia.

O s³ynnej Missa pane lingua Piotr Orawski pisa³: "Stosuj±c technikê przeimitowania, renesansowy ksi±¿ê muzyki zachowa³ cechy w³asnego stylu – przejrzysto¶æ i klarowno¶æ faktury, wewnêtrzn± dynamikê formy, równowagê miêdzy uczono¶ci± a zmys³owo¶ci±, dba³o¶æ o wyra¿any muzyk± sens s³ów. Opozycj± imitacji syntaktycznej – wbrew za³o¿eniom tylko pozorn± – by³a uroda brzmienia mszy Josquina. Przy tak ¶cis³ych za³o¿eniach techniki polifonicznej wielki mistrz stylu renesansu osi±gn±³ bowiem niewiarygodn± harmoniê akordów. [...] Wystarczy pos³uchaæ dwóch tylko fraz z Gloria: Laudamus te, adoramus te [Chwalimy Ciê, wys³awiamy Ciê], by zrozumieæ fenomen tego brzmienia. [...] Powi±zanie ¶cis³ej techniki polifonicznej z urod± brzmienia zmys³owego jest jedn± z wielkich tajemnic muzyki. Jak to jest, ¿e „matematycznie” doskona³a konstrukcja jest zarazem ¼ród³em piêkna, które sprawia nam tak wiele przyjemno¶ci?"

W pocz±tkowych fragmentach (pierwszych minutach) mszy pojawia siê pewien motyw, który stanie siê jednym z najpopularniejszych w nastêpnych stuleciach, zw³aszcza w twórczo¶ci Mozarta (wraca³ do niego wielokrotnie, choæby w symfonice i dzie³ach wokalnych). Oto mini-zagadka - o który motyw chodzi i w którym miejscu mszy siê pojawia? Czekam na propozycje 

https://www.youtube.com/watch?v=3SH3drDXE8M

Motet Ave Maria
https://www.youtube.com/watch?v=LUAgAF4Khmg
« Ostatnia zmiana: Lipiec 25, 2014, 23:36:31 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : Sierpieñ 18, 2014, 00:22:33 »

Po wakacyjnej przerwie, najpierw pozwolê sobie zamie¶ciæ trochê piêknej muzyki na smutn± okazjê.

Jacob Van Eyck, Pavana  Lachrimea. Frans Bruggen i jego czarodziejski flet. Solo

https://www.youtube.com/watch?v=_fI9_1qLXmc


i w duecie - z Gustavem Leonhardtem - Willem de Fesch, Sonata G-dur

https://www.youtube.com/watch?v=NSm0tejTXZg

Goedenacht, Frans.
« Ostatnia zmiana: Sierpieñ 18, 2014, 00:41:30 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #22 : Sierpieñ 18, 2014, 17:12:44 »

Zagadka rozwi±zana, a niezawodne okaza³y siê - nie po raz pierwszy zreszt± - Kasia i Asia  Bine lucrat, felicitãri!

W ostatniej mszy Josquina (Missa pane lingua), w sekwencji Christe pierwszego ogniwa (Kyrie) pojawia siê motyw, rozpoczynaj±cy siê s³ynnym czterod¼wiêkiem, znanym choæby z fina³u ostatniej symfonii Mozarta.

Oto kolejne przyk³ady genialnego zespolenia polifonicznego kunsztu z ekspresj± w muzyce Josquina. Jego motety cechuj± siê faktur± imitacyjn± - ich pocz±tki maj± "fugowany" charakter.

Dominus Regnavit
https://www.youtube.com/watch?v=0lgZH4zwA3w

Jeden z najwa¿niejszych utworów w twórczo¶ci Josquina, Miserere, skomponowany w pierwszych latach XVI w. dla ksiêcia Ferrary.
https://www.youtube.com/watch?v=p6pBEHBXmKk
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #23 : Sierpieñ 18, 2014, 23:31:15 »

Zagadka rozwi±zana, a niezawodne okaza³y siê - nie po raz pierwszy zreszt± - Kasia i Asia  Bine lucrat, felicitãri!
Mersi, a fost o plãcere;)) Czysta rado¶æ s³uchania, muzyka która przep³ywa przez umys³ jak strumieñ ¼ródlanej wody, która jest jak zanurzenie siê w takiej wodzie - czystej, jasnej, prze¶wietlonej s³oñcem. Josquin naprawdê jest ksiêciem:))

Jeden z najwa¿niejszych utworów w twórczo¶ci Josquina, Miserere, skomponowany w pierwszych latach XVI w. dla ksiêcia Ferrary.
https://www.youtube.com/watch?v=p6pBEHBXmKk
Niebiañskie harmonie... Przy okazji przypomina siê, ¿e nale¿a³oby Hilliardów osobno wzi±æ na tapetê, jako kwartet:)

Ale pracowaæ siê przy tym nie da, jest totalny odlot i b³ogostan - prze³±czam na Haydna, czyli proste, radosne, rytmy zachêcaj±ce do ziemskiej aktywno¶ci;)
« Ostatnia zmiana: Sierpieñ 19, 2014, 08:25:41 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : Sierpieñ 19, 2014, 15:16:22 »

Sincere ºi absolut meritate felicitãri ºi din partea mea - atât cocâºtigãtoarei cât ºi organizatorului! Mi-a fãcut mare plãcere sã particip la acest concurs (am decis sã iau parte datoritã experienþei din timpul "cursului" pe care l-am urmat la thread-ul meu preferat  ).

P.S. Stau ºi mã întreb unde aþi învãþat atât de bine limba românã?


Adam Jarzêbski Chromatica:

http://www.youtube.com/watch?v=W5Alsatxt6M
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : Grudzieñ 26, 2014, 17:40:34 »

Pozostaj±c nadal pod urokiem ¶wi±tecznych, nastrojowych i refleksyjnych klimatów, przesz³am od Bacha do renesansowego ksiêcia:)

Missa L'homme arme super voces musicales. Niezwyk³a mistyczna podró¿, w któr± wyprawiaj± nas cztery g³osy. Dobrze siê s³ucha patrz±c na nadchodz±cy zmierzch, migoc±ce ¶wiate³ka na choince, po³yskuj±c± biel za oknem (nareszcie;))
"Inni muzycy robi± z nutami to co potrafi±, Josquin robi to co chce".
Tallis Scholars i Peter Philips
https://www.youtube.com/watch?v=vC0WpeWSBak
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #26 : Kwiecieñ 05, 2015, 15:40:08 »

No to gloria!

Gloria D-dur Vivaldiego
https://www.youtube.com/watch?v=BFYkyW1Palg

Gloria G. F. Haendla (prawdopodobnie)
https://www.youtube.com/watch?v=h6tkIgsUS8Y
Zapisane

xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : Kwiecieñ 10, 2015, 20:08:15 »

„Agrippina” Georga Friedricha Händla, polskie prawykonanie z 2014 roku, w ca³o¶ci:

http://ninateka.pl/film/agrippina-georg-friedrich-handel
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : Kwiecieñ 10, 2015, 20:41:31 »

A tak poza wszystkim – Sandomierz – miejsce przez wielu kojarzone jedynie z telewizyjnym Ojcem Mateuszem – to naprawdê malowniczo po³o¿one w zakolu Wis³y piêkne zabytkowe miasto, miasto – co tu du¿o nie mówiæ: nie tylko Miko³aja Gomó³ki, ale i metropolia, w której siedzibê mieli polscy królowie, a zatem miasto królewskie! Warto o tym nie zapominaæ i przyjechaæ tam nie jeden raz w odwiedziny….

Ciekawie Sandomierz opisa³ Mi³oszewski w "Ziarnie prawdy". Poda³ te¿ powód, dla którego miasto nie zosta³o zburzone w czasie wojny ani przez Niemców, ani przez  Rosjan.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #29 : Maj 10, 2015, 16:09:09 »

Agostino Steffani - obecnie jedno z najgorêtszych nazwisk w ¶wiecie muzyki barokowej (w czym du¿a zas³uga Cecilii Bartoli - patrz: Mission)

Wydano w³a¶nie nowy album z jego oper± Niobe. Nie jestem fanem wokalu kontratenorów, w tym równie¿ Philippe'a Jaroussky'ego - ciekawy jestem btw, jak Ty, Bartku, oceniasz taki typ g³osu, w sumie raczej daleki od przewibrowania i "jazgotu w górnych rejestrach"    Nolens volens muszê jednak zalinkowaæ t± "muzykê sfer", ¶piewan± przez jednego z bohaterów - Anfione, króla Teb, z ol¶niewaj±cym akompaniamentem barokowego ensamblu.

https://www.youtube.com/watch?v=_pbb5S19V1g
Zapisane

Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo silverstar black-for mini-land neder-live