Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: [1] 2   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: "I miss your baton":) Czyli nasi ulubieni dyrygenci  (Przeczytany 16560 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« : Maj 10, 2015, 13:21:51 »

Mistrzowie batuty nieustannie przewijaj± siê przez nasze muzyczne rozmowy i prezentacje. Mo¿e wiêc uhonorowaæ ich rolê w tworzeniu muzyki, obdarzyæ ich osobn± przestrzeni±. Tych wielkich, wspania³ych gigantów muzycznej sceny, i nowych, którzy zwrócili uwagê, zaciekawili talentem i osobowo¶ci±. Tak¿e ci, którzy odeszli a pozostan± niezapomniani zas³uguj± mo¿e na wiêcej ni¿ tylko wzmiankê w naszej rubryce nekrologów. Z pewno¶ci± nie zabraknie kandydatów do opisania i przypomnienia ich dokonañ.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : Maj 14, 2015, 18:27:47 »

Mam nadziejê, ¿e zago¶ci wkrótce w Polsce    Sir John Eliot Gardiner - mistrz niemal ka¿dej muzycznej epoki. Jednym z zespo³ów, z którymi nale¿y go kojarzyæ w pierwszej kolejno¶ci, s± The English Baroque Soloists & Monteverdi Choir.

Znacie Egzekwie Heinricha Schütza?
https://www.youtube.com/watch?v=2zOY1vCLQHg
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : Maj 23, 2015, 22:33:29 »

S³usznie, ¿e zaczynamy prezentacjê na tym w±tku od nazwiska tego, o którego dzie³ach mówimy tu czêsto jako o "wiadomym wykonaniu" Jeden z najwspanialszych i najbardziej ulubionych:)

Porz±dkuj±c jego dokonania:
W 1964 r. za³o¿y³ Monteverdi Choir , a w 1968 r. Monteverdi Orchestra, z której po przej¶ciu z instrumentów wspó³czesnych na historyczne 1 1977 r. narodzili siê English Baroque Soloists , a w 1990 r. utworzy³ now± orkiestrê graj±c± na instrumentach z epoki,  Orchestre Révolutionnaire et Romantique, wykonuj±c± muzykê klasyczn± i romantyczn±.
Wyda³ 250 p³yt! Ma nawet autorsk± wytwórniê p³ytow± (Soli Deo Gloria), która wydaje wy³±cznie jego albumy.
Album z kantatami Bacha (SDG101), zdoby³ tytu³ nagrania roku magazynu Gramophone

20 kwietnia obchodzil urodziny:
https://www.facebook.com/GramophoneMagazine/posts/10153514439775839
Przy okazji pad³o pytanie o ulubione nagrania w jego wykonaniu. Z pewno¶ci± wybór jest trudny... Ju¿ mo¿e prêdzej realny by³by Top 10:) Jakie by³yby nasze typowania?

Egzekwii nie znam, ale oczywi¶cie zaraz pos³ucham.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 12, 2015, 22:34:51 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Maj 26, 2015, 20:06:40 »

A tymczasem, z naszego podwórka:

Podczas dzisiejszej sesji Rada Miasta Poznania jednog³o¶nie podjê³a uchwa³ê w sprawie nadania tytu³u Honorowego Obywatelstwa Miasta Poznania Agnieszce Duczmal.

– Tytu³ Honorowego Obywatela Miasta Poznania przyznany pani Agnieszce Duczmal jest wyrazem uznania dla jej wybitnych dokonañ artystycznych o randze miêdzynarodowej. Prowadz±c Orkiestrê Kameraln± Polskiego Radia "Amadeus" wywar³a trwa³y wp³yw na kszta³t ¿ycia kulturalnego Poznania – mówi³ w trakcie sesji Grzegorz Ganowicz, przewodnicz±cy Rady Miasta Poznania.

Mo¿na tylko dodaæ, ¿e maestra Duczmal wywar³a wp³yw nie tylko na poznañsk± kulturê:)

Gdañsk, Mozartiana 2009:
https://www.youtube.com/watch?v=c3xOXshSKX8
https://www.youtube.com/watch?v=cxuLocB4NF4

I przy okazji, ciekawe artyku³y dotycz±ce kobiet dyrygentek:

http://www.prestiztrojmiasto.pl/magazyn/47/kultura/batuta-w-reku-obcasy-na-nogach


« Ostatnia zmiana: Maj 26, 2015, 20:22:07 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : Maj 26, 2015, 22:17:29 »

A czy znacie tego dyrygenta?

http://ninateka.pl/film/maestro-rodzinski-bozena-garus-hockuba
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : Czerwiec 06, 2015, 14:39:18 »

Do wspomnianych dyrygentów z pewno¶ci± wrócimy    Ju¿ wkrótce, 14 lipca minie natomiast 5 lat od ¶mierci jednego z najwybitniejszych znawców muzyki czasów Mozarta i Beethovena - sir Charlesa Mackerrasa.

Nagrania Mackerrasa linkowali¶my wielokrotnie, trudno sobie bowiem wyobraziæ dyskografiê muzyki Mozarta bez p³yt Scottish Chamber Orchestra pod jego batut±. Mi³o¶nicy muzyki Mozarta zawdziêczaj± mu bardzo wiele - jego rejestracje koncertów fortepianowych z Alfredem Brendlem, oper, serenad oraz symfonii nale¿± do wykonañ genialnych. Absolutnym majsterszykiem jest album z 4 ostatnimi symfoniami Mozarta wydany przez Linn Records, o którym pisali¶my na wiadomym w±tku    Zgodzili¶my siê wówczas, ¿e nie ma znakomitszego nagrania Jowiszowej - podobnie zreszt± uwa¿aj± dziennikarze presti¿owego Gramophone, którzy umie¶cili je w¶ród Top Ten albumów z muzyk± Mozarta.

Warto zauwa¿yæ, ¿e muzycy SCO, z którymi przez lata wspó³pracowa³ Maestro graj± w wiêkszo¶ci na instrumentach wspó³czesnych - za wyj±tkiem niektórych sekcji dêtych. On sam by³ zreszt± jednym z prekursorów tzw. wykonawstwa historycznego (HIP) - do rewolucyjnych zaliczyæ mo¿na jego Figara z lat 60. czy nagranie Muzyki Ogni Sztucznych z koñca lat 50. W cz³onkach SCO znalaz³, jak siê wydaje, doskona³ych partnerów, którzy wdro¿yli w ¿ycie jego stylistyczne koncepcje. Mackerras jawi siê nam jako re¿yser d¼wiêku, analizuj±cy ka¿dy takt partytury, dostrzegaj±cy nawet najsubtelniejszy niuans instrumentacyjny czy dynamiczny. D±¿y do absolutnej precyzji - nie zawsze jednak kierowane przez niego zespo³y potrafi± temu zadaniu sprostaæ, wystarczy przypomnieæ sobie nagranie Figara (Telarc) z 1996 r., gdzie w uwerturze, w fina³owym crescendo tutii, jeden z dêcistów nie omieszka³ przyzwoicie zjechaæ z tonu     Narracja jest prowadzona do¶æ wartko, czasem mo¿e nawet szybko - vide: fina³ aktu II czy IV wspomnianego Figara. Dziêki temu jednak zaakcentowane ritenuto na s³owa ujawniaj±cej siê Hrabiny w finale opery zyskuje jeszcze wiêksz± si³ê ra¿enia.

Ka¿demu, kto chcia³by po raz pierwszy pos³uchaæ Fletu, Cosi fan tutte (oba dzie³a - równie¿ po angielsku!), Don Giovanniego, Figara, £askawo¶ci Tytusa czy Idomenea (tym ostatnim Maestro mia³ dyrygowaæ podczas promsów w 2010 r. - niestety, zmar³ w trakcie festiwalu) i zachwyciæ siê nimi zw³aszcza od strony orkiestrowej - polecam nagrania Mackerrasa ze Scottish Chamber czy London Philharmonic Orchestra. Niektórzy mog± nawet nie zauwa¿yæ, ¿e muzycy graj± na instrumentach wspó³czesnych! Z drugiej strony - Orkiestra XVIII Wieku równie¿ zanotowa³a bardzo owocn± wspó³pracê z tym australijskim dyrygentem.

https://www.youtube.com/watch?v=12LQu9HM4ic

BTW, s³owo o Scottish Chamber Orchestra od A. Kozinna z NYT:
http://www.nytimes.com/2010/11/02/arts/music/02chamber.html?_r=0

Mackerras to jednak nie tylko Mozart...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2015, 16:09:58 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : Czerwiec 11, 2015, 20:26:33 »

Co do Gardinera - w jego dyskografii mozartowskiej najbardziej ceniê chyba interpretacje oper. W 1996 r. ukaza³o siê jego nagranie Czarodziejskiego Fletu z Geraldem Finley'em - powszechnie uznano za doskona³e. Rok wcze¶niej w Amsterdamie wykonanie koncertowe Fletu w podobnej obsadzie publiczno¶æ przyjê³a owacj± na stoj±co. Powtórzê siê, ale chyba warto: 

https://www.youtube.com/watch?v=AE_f95sI0KA

Fascynuj±cy jest równie¿ muzyczny wiek XIX w wykonaniu zespo³ów Gardinera. W 2007 r. arty¶ci Orchestre Révolutionnaire et Romantique i Monteverdi Choir nagrali Requiem Brahmsa. Trzeba przyznaæ zreszt±, ¿e muzykê tego kompozytora JEG wykonuje ostatnio szczególnie czêsto. Malkontentom nadu¿yæ w wykonawstwie historycznym w tym przypadku wytr±cono argumenty.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVBMhP0UcdU
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 11, 2015, 20:28:28 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : Czerwiec 12, 2015, 22:08:24 »

Jeszcze jak warto Chichot Mo¿na padaæ przed t± muzyk± na kolana wci±¿ i wci±¿...

A wracaj±c do ¼róde³, z których wyp³ynê³a historia i dorobek Gardinera i Monteverdi Choir:)
https://www.youtube.com/watch?v=sZ94WMr3Xsc

30 kwietnia English Baroque Soloists i Monteverdi Choir wyst±pili w Carnegie Hall, wykonuj±c kultowe dzie³o twórcy, od którego chór wzi±³ swoj± nazwê
http://www.carnegiehall.org/Calendar/2015/4/30/0800/PM/English-Baroque-Soloists-The-Monteverdi-Choir/
Vespro della Beata Vergine
https://www.youtube.com/watch?v=S99FCAFNgaA

"Tym wykonaniem najwiêkszego dzie³a sakralnego Monteverdiego, Vespro della Beata Vergine (Nieszpory dla B³ogos³awionej Dziewicy), Sir John Eliot Gardiner oraz jego English Baroque Soloists i The Monteverdi Choir rozpoczynaj± dwudniow± wyprawê w ¶wiat tego pionierskiego geniusza pocz±tków XVII wieku. Wydane w 1610 roku, Vespro pozwoli³o zdobyæ Monteverdiemu stanowisko maestro di cappella w Bazylice ¦wiêtego Marka w Wenecji w 1613 r. Choæ nie napisane specjalnie dla ¦wiêtego Marka, jego wspania³o¶æ doskonale odpowiada³a wizualnym i akustycznym w³a¶ciwo¶ciom tej piêknej bizantyjskiej katedry"

Tylko pozazdro¶ciæ nowojorczykom, i nie tylko im...

"W 2014 r., roku 50. rocznicy The Monteverdi Choir, English Baroque Soloists wykonali wraz z tym chórem Vespro della Beata Vergine Monteverdiego w Cambridge, Wersalu i Barcelonie, oraz Dixit Dominus Haendla na kilku letnich festiwalach.
W tym roku odby³y siê ju¿ koncerty z wykonaniem Mszy h-moll Bacha w Monachium, Frankfurcie, Lucernie i Pary¿u. Dalsze projekty obejmuj± wystêpy na kilku wa¿niejszych letnich festiwalach w roku 2015, jak równie¿ pierwsze tournée orkiestry na Daleki Wschód za mniej wiêcej dziesiêæ lat, z koncertami w Hong Kongu i Szanghaju."

Mo¿emy tylko mieæ nadziejê, ¿e mo¿e miêdzy objazdami Zachodu a wypraw± na Wschód bêdzie szansa, ¿e zespó³ zab³±dzi znów w okolice ¦rodka Tak jak to uczyni³ wykonuj±c w Krakowie Bachowskie Weihnachtsoratorium.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2015, 00:06:32 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #8 : Sierpieñ 30, 2015, 21:35:33 »

Jak wspomina³em, Mackerras to nie tylko znakomity interpretator muzyki XVIII i XIX wieku. Do historii fonografii przesz³y jego nagrania muzyki Leo¹a Janáèka, o którym wiêcej - na w±tku dotycz±cym muzyki czeskiej 

Sinfonietta, Wiedeñscy Filharmonicy

https://www.youtube.com/watch?v=gbncXDimwbQ
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #9 : Sierpieñ 30, 2015, 21:38:57 »

Pod jego batut± dêciaki z Cleveland brzmia³y tak, jakby to specjalnie dla nich Beethoven czy Mahler pisali swoje symfonie. Legendarny szef orkiestry clevelandzkiej - George Szell.

IV Symfonia A-dur W³oska Mendelssohna

https://www.youtube.com/watch?v=m15aBkhUtNw
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : Marzec 06, 2016, 16:55:49 »

To by³ z ca³± pewno¶ci± jeden z moich ulubionych dyrygentów. Wybitny znawca muzyki dawnej, niepokorny indywidualista, spogladajacy na muzykê analitycznym okiem semantycznego odkrywcy, a nawet filozofa. Smutna wiadomo¶æ, która spad³a na ¶wiat muzyki jak grom: Maestro Harnoncourt nie ¿yje.

Requiem aeternam dona eis Domine...

http://m.youtube.com/watch?v=TxNYBE0-mL0
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2016, 17:15:12 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : Marzec 06, 2016, 17:24:13 »

Pamiêtam, kiedy pierwszy raz prezentowa³e¶ go na Mozartowskim w±tku - kilka lat, zdawa³oby siê, minê³o nam jak chwila, na  kontemplacji piêkna, którego by³
tak fundamentaln± czê¶ci±.

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35739456

"Thomas Angyan, director of the Vienna Musikverein, said: "I did not think so little time would pass between his retirement and death."
Chyba nikt nie my¶la³. Nigdy siê tego nie spodziewamy. To co dobre, zdaje siê trwaæ wiecznie. A to zawsze, jak wszystko, chwila, która przemija. Wycofa³ siê dopiero co - w grudniu. I ¿egna³ siê, pisz±c do nas wszystkich.

http://www.dw.com/en/austrian-conductor-nikolaus-harnoncourt-retires-from-the-stage/a-18899242

"An unusually deep relationship has been built between us onstage and you in the auditorium - we are a happy community of discoverers!"
 
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2016, 17:55:31 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #12 : Marzec 06, 2016, 18:06:44 »

Harnoncourt zarejestrowa³ dziesi±tki bezcennych nagrañ. Za Orfeusza Monteverdiego zabra³ siê jako jeden z pierwszych, rewolucjonizuj±c  nasz± percepcjê tej muzyki. Zdaniem wielu interpretacje Orfeusza s± najlepszymi w dyskografii. Poni¿ej - film powsta³y ze wspó³pracy z J. P. Ponnell'em.

https://www.youtube.com/watch?v=EcRFFmgVGlc
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : Pa¼dziernik 03, 2016, 01:06:20 »

Legenda umar³a - niech ¿yje legenda...

Neville Marriner by³ tak¿e w gronie i tych najwiêkszych, i najbardziej ukochanych. I wydawa³o siê, ¿e i on jest wieczny i sta³y niczym muzyka, któr± dla nas o¿ywia³, wyczarowywa³ swoj± batut± niczym magiczn± ró¿d¿k±.
Nie sposób wymieniæ naraz wszystkich jego nagrañ, które siê zna, których siê s³ucha³o, które s± jak sta³e punkty orientacyjne w muzycznym krajobrazie. A w³a¶ciwie nie punkty, a wynios³e monumenty. Z najwiêkszymi orkiestrami, w najwspanialszych salach. I ze swoj± ukochan± St Martin in the Fields. Ale siêgam dzi¶ po p³ytê, która w³a¶nie niedawno siê ukaza³a, z nagraniem poznañskiego koncertu - z II symfoni± Beethovena i z Mozartowsk± Jowiszow± (listopad 2013 roku - to ju¿ prawie trzy lata...). Ju¿ mi jej nie podpisze... Ale pozostanie w sercu wspomnienie promieniej±cego z niego blasku, ciep³a u¶miechu. I uczestnictwa w misterium tworzenia przez niego muzycznej magii.

Znalaz³am niedawne nagranie. Z Maestrem takim, jakim go zapamiêtam. Grudzieñ 2015. Sir Neville wraz z Mozartem trzykrotnie puka do bram Najwy¿szej Wiedzy. Symfonia Es-dur KV. 543.
https://www.youtube.com/watch?v=YPIkdurG2s4
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 03, 2016, 01:24:20 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #14 : Pa¼dziernik 03, 2016, 17:22:44 »



Sir Marriner otrzymuj±cy Z³ot± Batutê od dyrektora Filharmonii Poznañskiej, chwilê po tym, jak w ramach koncertowego bisu zabrzmia³a uwertura do Wesela Figara. Jedyne, czego wówczas ¿a³owa³em to nieobecno¶æ legendarnej Academy of St. Martin in the Fields, która pod batut± swego za³o¿yciela brzmia³a magicznie.

Pamiêtam, jak wszyscy zachwycali¶my siê t± kanoniczn± interpretacj± Symfonii g-moll KV 183. Soundtrack do filmu Amadeus sprzedano w 6 milionach egzemplarzy.

https://www.youtube.com/watch?v=_Ab-70I7tqA

Gran Partita i jej niebiañskie Adagio

https://www.youtube.com/watch?v=X7jEpsgpPLQ
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 03, 2016, 17:24:41 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

twistedgamers black-for thepunisher paktprzyjazni kalinowatyper