Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 24 25 [26]   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: XV Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego. 8-23.10.2016  (Przeczytany 92231 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #375 : Pa¼dziernik 23, 2016, 20:19:59 »

Nic dodaæ, nic uj±æ, Asiu

Jakie s± nagrody pozaregulaminowe? 

Warto zauwa¿yæ, ¿e du¿a czê¶æ tych nagród tak¿e przypad³a Veriko
Ona naprawdê wywar³a silne wra¿enie na wielu ludziach, tak¿e z grona krytyków.

Veriko otrzyma³a nagrodê Polskiego Radia za najlepsze wykonanie Kaprysu Wieniawskiego (pierwszy etap, pamiêtam, ¿e j±
 wtedy zauwa¿y³am, jak równie¿ komentatorzy z Dwójki )

W imieniu Kapitu³y Krytyków pan Adam Rozlach wrêczy³ dwie nagrody dla najbardziej wyró¿niaj±cych siê muzyczn± osobowo¶ci± uczestników - dla Veriko i Bomsori

Mo¿e najlepszym wyj¶ciem by³oby uczynienie tego samego w przypadku konkursowego jury - ale tu regulamin jest nieub³agany: w przeciwieñstwie do Chopinowskiego, tu mo¿e byæ tylko jedna pierwsza nagroda.

Kilku uczestników dosta³o tak¿e w roczny depozyt cenne skrzypce.

Nasz Robert zosta³ zaproszony na lekcje u Vengerova - bardzo cenna nagroda!! Mo¿na siê spodziewaæ, ¿e odniesie z nich wiele korzy¶ci. Dobrze, ¿e zosta³ zauwa¿ony ten wielki m³odziutki talent, tak pechowo od pocz±tku obci±¿ony kontuzj± utrudniaj±c± mu prezentacjê.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 25, 2016, 00:02:37 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #376 : Pa¼dziernik 23, 2016, 20:38:48 »

Przy okazji konkursu nasunê³o mi siê jeszcze wiele refleksji - takie wydarzenie zawsze pobudza wiele emocji, zawiera w sobie tyle zdarzeñ i dzia³añ nie tylko muzycznych. I rodzi wiele przemy¶leñ, dotycz±cych nie tylko muzyki, ale i nas samych - tego, jak reagujemy i na muzykê, i na muzyków, co w nas te prze¿ycia wyzwalaj±, co mog± nam o nas powiedzieæ. Jak± wiedzê wynosimy z takich chwil intensywnych spotkañ grupowego prze¿ywania?
To jeszcze wszystko do przemy¶lenia i pouk³adania.

Póki co, miejmy nadziejê na poniesienie w sobie tego skondensowanego ³adunku muzyki do codziennego dnia, z nadziej±, ¿e to prze¿ycie jako¶ nas wzbogaci³o.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 23, 2016, 23:13:24 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #377 : Pa¼dziernik 24, 2016, 23:51:38 »

Jedn± z pierwszych my¶li teraz, kiedy ju¿ powoli opada konkursowa gor±czka i kurz szalonego tempa prezentowanych wci±¿ nowych postaci i wykonañ,
jest postanowienie, ¿e trzeba tego sobie bêdzie teraz na spokojnie pos³uchaæ.

Wreszcie bez obci±¿enia oceny, klasyfikacji, konieczno¶ci wyboru ju¿, w tej chwili, kto przeszed³, kto nie doci±gn±³, kto w czym by³ lepszy, bez czasu na przemy¶lenie, zaobserwowanie w³asnych reakcji, czasem rozsmakowanie siê w danej interpretacji, a mo¿e czasem te¿ i na zmianê zdania.

S± przecie¿ wykonania, które uderzaj± nas od razu w serce i zostaj± tam na zawsze, przy czym nie musza byæ to rzeczy obiektywnie genialne - po prostu takie które najlepiej wspó³brzmi± z naszym muzycznym upodobaniem. S± i takie, które otworz± siê przed nami po d³u¿szym powolnym smakowaniu, niczym wyborowy koniak, a i takie, których urok uleci po jednorazowym przes³uchaniu jak b±belki szampana

Od pocz±tku by³y niewielkie szanse, aby poznaæ wszystkich, niew±tpliwie ciekawych i dobrze zapowiadaj±cych siê, uczestników - by³o ich tak wielu, i tak bardzo rozbudowany by³ program. Trzeba by by³o wy³±czyæ siê z innych aktywno¶ci na kilka dni, jak jury i krytycy. Zatem zda³am siê na ich opiniê i wybór, od pocz±tku si³± rzeczy rezygnuj±c z poznania wielu z nich. W³±czy³am siê w pe³ni dopiero w kontemplacjê Mozarta i Bacha, zatem czê¶æ uczestników trzeciego etapu przes³uchiwa³am w po¶piechu od koñca do pocz±tku Tymi sonatami, i pere³kami z I etapu, mo¿na siê bêdzie jeszcze trochê na spokojnie podelektowaæ. I ciekawe, jak przetrwaj± próbê czasu, wiêkszej uwagi, mniejszych emocji.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 25, 2016, 00:12:21 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #378 : Pa¼dziernik 25, 2016, 00:19:45 »

Przy okazji - co s³ychaæ u naszych poprzednich laureatów?

Np. nasza Miki od wstrz±saj±cego Szostakowicza w 2013 r. nagra³a p³ytê z koncertem Brucha i Sonat± Richarda Straussa z Orkiestr± Symfoniczn± z Tokio:

https://www.amazon.com/Bruch-Violinconcertono-1-Kobayashi-Miki/dp/B00B3Y2HH6/ref=sr_1_3?s=music&ie=UTF8&qid=1477347231&sr=1-3

A ca³kiem niedawno ukaza³o siê jej nowe nagranie: Saint-Saens:

http://www.cdjapan.co.jp/product/OVCL-579

Stefan Tarara wraz z ¿on± Lor± Vakov±-Tarara wypu¶ci³ romantycznie zatytulowany kr±¿ek "The Sound of the 20s" (Hybrid SACD)

"The three fine, substantial 20th c. works, and the brief 21st c. piece reflective of the program's mission, all composed for violin and piano duo, offers an instrument-specific look into the musical world of the 1920s. With the exception of Jacques-Alphonse De Zeegant (b. 1955), all the composers represented here - Bloch, Ravel and Enescu - were born during the final third of the 19th c. The idea behind the selections on this new Ars Produktion recording presented by Stefan Tarara and Lora Vakova-Tarara is to make audible a cross-section of the many tone colors, contrasts and emotions of the era." (recenzja z Amazon)

https://www.amazon.com/Sound-20s-Lora-Vakova-Tarara/dp/B00XWVIYHA/ref=tmm_acd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1477347662&sr=1-3

Oraz zdoby³ IV miejsce w Shanghai Isaac Stern International Violin Competition (gratulujemy:)):

https://www.youtube.com/watch?v=oz-LJMlE-14

Jak widaæ, nie¼le sobie radz±
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 25, 2016, 01:22:52 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #379 : Pa¼dziernik 25, 2016, 00:35:03 »

Przy okazji polecam wej¶cie na stronê laureatów tego konkursu Jakie¶ znajome twarze?

http://www.shcompetition.com/en/Winners.html

Ha... Zaczê³am siê zastanawiaæ nad pewn± racjonaln± przes³ank± decyzji dotycz±cej miejsca Richarda Lina w klasyfikacji Konkursu Wieniawskiego  Spoko

Przy okazji mo¿na te¿ stwierdziæ, ¿e choæ mo¿e konkurs w Szanghaju jest mniej rozpoznawalny, za to na pewno dobrze tam p³ac±:)
100 tys. dolarów za pierwsze miejsce, czyli prawie 400 tys. z³otych, 200 tys. z³otych za drugie i 100 tys. za trzecie robi wra¿enie
(w porównaniu z naszymi 30 tys. euro, czyli nieca³ymi 130 za pierwsze). Pozostaje cieszyæ siê, ¿e jednak tak wielu wspania³ych m³odych skrzypków wybiera wiêkszy presti¿ nawet przy mniejszej kasie (tym bardziej o ten presti¿ trzeba dbaæ  )
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 25, 2016, 00:59:34 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #380 : Pa¼dziernik 25, 2016, 01:10:38 »

Postaram siê te¿ przenie¶æ tu w celu dokumentacji kilka refleksji krytyków o konkursie - te opinie najczê¶ciej znajduj± siê w "zak³ódkowanej" prasie, a i tak do¶æ szybko znikn± z sieci.

Pan Hawryluk (jeden z moich ulubionych, w³adca Trybuna³u  Spoko) mówi nam tak o swoich wra¿eniach:

"I nagroda dla Veriko Tchumbiridze to do¶æ zaskakuj±ca decyzja. Jurorzy postawili na indywidualno¶æ i charyzmê.
20-letnia artystka wygra³a Konkurs Wieniawskiego dramatycznie i wrêcz „barbarzyñsko” wykonanym I Koncertem a-moll op. 77 Dymitra Szostakowicza. Po jego wykonaniu poznañska publiczno¶æ wiwatowa³a bez koñca. Ale ca³a konkursowa prezentacja Tchumburidze budzi³a kontrowersje i dyskusje.
Dla mnie jej interpretacje z I i II etapu by³y na granicy akceptowalno¶ci: ciê¿ki d¼wiêk, chropowato¶ci, niedoskona³o¶ci, huragan nieokie³znanych my¶li, ¿ywio³ ponad precyzjê. Prze³om nadszed³ w III etapie, w którym po raz pierwszy, zw³aszcza w Koncercie A-dur Mozarta, odnalaz³em u niej pomys³ i prawdziwie osobiste granie. W finale Koncert Wieniawskiego d-moll potwierdza³ ba³agan, a Koncert Szostakowicza - klasê. Pierwsze miejsce, i 30 tys. euro, to znak ¿e jurorzy – pomimo „pêkniêæ” i niepewno¶ci – postanowili daæ jej olbrzymi kredyt zaufania.
Logika i wulkany namiêtno¶ci
Na drugim miejscu, ex-aequo, Koreanka Bomsori Kim i Japoñczyk Seiji Okamoto. Kim najlepiej ze wszystkich zagra³a w finale Koncert d-moll Wieniawskiego, za¶ swoim Szostakowiczem udowodni³a (w przeciwieñstwie do Tchumburidze!), ¿e muzyka tego kompozytora nie musi byæ wy³±cznie wulkanem namiêtno¶ci. Zagra³a go piekielnie logicznie i, po prostu, ³adnie. Okamoto, z etapu na etap, gra³ coraz gorzej. W finale okaza³ siê cieniem artysty sprzed kilku dni.
W tym kontek¶cie zbyt nisko sklasyfikowano Amerykanów (nie przyznano bowiem trzeciej nagrody): Luke’a Hsu (IV miejsce) i Richarda Lina (V miejsce). Zw³aszcza Lin w kontek¶cie przebiegu ca³ego Konkursu zas³ugiwa³ na wiêcej, zwa¿ywszy, ¿e jego Koncert D-dur Beethovena pokaza³ go jako liryka graj±cego piêknym d¼wiêkiem. Szósta nagroda dla jedynej Polki w finale - Marii W³oszczowskiej - w pe³ni zas³u¿ona, oddaj±ca jej mo¿liwo¶ci i ogromny postêp od czasu jej udzia³u w Konkursie w 2011 roku. Siódmy w finale Japoñczyk Ryosuke Suho by³ dla pozosta³ych t³em.
Konkurs na trzy z plusem
XV Miêdzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Wieniawskiego przechodzi do historii. Jego poziom okre¶li³bym jako ¶redni. Na trójkê z plusem. Nie wszystkie nowo¶ci wprowadzone przez szefa jurorów Maxima Vengerova zda³y egzamin. Pierwszy etap by³ zbyt d³ugi – blisko 50-minutowe prezentacje 40 uczestników okaza³y siê morderczym wyzwaniem. Ju¿ w po³owie recitalu wiadomo by³o, kogo chcemy s³uchaæ dalej. W trzecim - „chwila” z Bachem (do 4 minut) i a¿ dwie czê¶ci z dzie³ Mozarta (wybranego koncertu i Symfonii Koncertuj±cej) wyra¼nie zachwia³y proporcjami miêdzy ró¿nymi tradycjami muzycznymi.
Jedynie drugi etap - z sonat±, utworem Kreislera i kompozycj± dowoln± - nie nudzi³ i zaciekawia³, jednocze¶nie stawiaj±c uczestnikom konkretne zadania techniczne i formalne. Fina³ z dwoma koncertami jest dyskusyjny. Choæ obowi±zek grania jednego z dwóch koncertów patrona konkursu powinien byæ zachowany. Zw³aszcza, ¿e m³odzi skrzypkowie, co sami przyznaj±, Wieniawskiego ucz± siê specjalnie z my¶l± o przyje¼dzie do Poznania.
[...]
Polscy skrzypkowie, w przeciwieñstwie do pianistów na Konkursie Chopinowskim, stanowili tu siln± grupê. W³oszczowska, a zaraz potem Celina Kotz, Amelina Maszoñska, Robert £aguniak, Maja Syrnicka, Anna Malesza. Te nazwiska warto zapamiêtaæ i pokazaæ ¶wiatu. Jeszcze wiele dobrego o nich us³yszmy. Tego jestem pewien."

Zauwa¿my, ¿e w wielu punktach refleksje pana Hawryluka pokrywaj± siê z naszymi Choæ na pewno, co normalne, nie we wszystkim. Mnie osobi¶cie na przyk³ad podoba siê formu³a dwóch fina³owych koncertów I ogólnie konkurs uwa¿am jednak za udany:)
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 25, 2016, 01:15:09 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #381 : Pa¼dziernik 25, 2016, 20:59:36 »

Tak, dzieñ Fina³u to by³ Dzieñ ¦wiat³o¶ci Veriko Tchumbiridze.
Na pewno wagowo, na ocenê uczestników, Fina³ mia³ dla jury najwiêksz± warto¶æ i dlatego, 20-letnia artystka (!),
„… wygra³a Konkurs Wieniawskiego dramatycznie i wrêcz „barbarzyñsko” wykonanym I Koncertem a-moll op. 77 Dymitra Szostakowicza.”
Z tych samych powodów mia³o takie wykonanie koncertu wp³yw na masowo zwiêkszon± publiczno¶æ w dniu Fina³u.
Tak, to by³ Dzieñ ¦wiat³o¶ci dziewczyny Veriko Tchumbiridze!
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #382 : Pa¼dziernik 25, 2016, 22:27:32 »

Jaka¿ w tym dniu pewno¶æ siebie dziewczyny Veriko Tchumburidze

https://youtu.be/njoom1V4ZTs?list=RDnjoom1V4ZTs

i ta pewno¶æ wszystkich uwiod³a,

mo¿e oprócz pani Patrycji Piekutowskiej.
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #383 : Pa¼dziernik 30, 2016, 16:42:26 »

Pozdrawiam z Katowic! Dzi¶ we wspania³ej siedzibie NOSPR - kolejny koncert laureatów. Richard Lin zaprezentuje siê m.in. w sonacie e-moll Mozarta, Seiji Okamoto natomiast - w sonacie Poulenca. Bêdzie siê dzia³o!
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #384 : Listopad 02, 2016, 23:56:45 »

Tak g³osowali jurorzy. Jaka szkoda, ¿e decyduj±cego g³osu, tak jak kiedy¶, nie mia³ K. A. Kulka 

http://www.wieniawski-competition.com/konkurs-skrzypcowy/aktualnosci/wyniki-konkursu-2016/
Zapisane

Strony: 1 ... 24 25 [26]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

kalinowatyper countrylife twistedgamers mini-land thepunisher