Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 [2] 3 4   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: TVP 1  (Przeczytany 21727 razy)
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : Listopad 02, 2010, 00:15:06 »

To jednak sfilmowany pamiêtnik Szpilmana!
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : Listopad 02, 2010, 08:07:08 »

Ups! 
Ale mo¿e choæ dobrze odczu³em
przes³anie re¿ysera
bo ksi±¿ki nawet nie zna³em
wiêc nie wiem jakie jest przes³anie
jej autora.
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #17 : Listopad 02, 2010, 10:24:26 »

W swoich pamiêtnikach Wiera Gran by³a zaskoczona, ze w sekwencjach filmowych dot. getta Szpilman by³ przedstawiony jako solista, podczas gdy w rzeczywisto¶ci by³ tam jedynie jej (i innych ¶piewaczek przy okazji) akompaniatorem. Mimo, ze by³a najwiêksz± i niekwestionowan± artystk± wojennej Warszawy - jej nazwisko w filmie nie pada nawet jeden raz. Oczywi¶cie, to nie musi tu nic oznaczac, ±e byæ mo¿e by³a to ¶wiadoma decyzja Szpilmana, aby za wszelk± cenê zmarginalizowaæ jej osobê. Bo byæ mo¿e On  - Szpilman -  dobrze wiedzia³, ¿e ona zna o nim prawdê.

Aero - masz oczywiscie racjê. Zamys³ Polañskiego sprowadza³ siê do nakreslenia tagiczngo losu Polakow (przede wszystkim polskich ¯ydów) w czasie i na tle po¿ogi Warszawy. I Polañski swoje dzie³o wykonal znakomicie. Ale - i s³usznie zauwa¿a Ewa, Polañski tak naprawdê filmowa³ pamiêtnik Szpilmana. Moralna odpowiedzialno¶æ za fakty i byæ mo¿e prawdê historyczn± - w ca³o¶ci obci±¿a wiêc tego ostatniego.
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : Listopad 02, 2010, 14:17:29 »

Na pewno film Polañskiego jest wielkim dzie³em. Przedstawienie historii tragedii ¯ydów i Polaków w okupowanej Warszawie jest wa¿ne szczególnie dla spo³eczno¶ci miêdzynarodowej - w momencie gdy mówiono o "polskich obozach koncentracyjnych i gettach ". Poza tym piêkna muzyka Chopina (wiecie kto gra³ na fortepianie?) i wspania³a rola Brody'ego - dosta³ za ni± Oscara - co spowodowa³o du¿e zainteresowanie tym filmem na ca³ym ¦wiecie.
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #19 : Listopad 02, 2010, 14:34:21 »

Znowu siê wzruszy³em podczas "Amadeusza" . Tym razem zafascynowa³a mnie ¶wietna gra aktorska (jak zwykle nie pamiêtam nazwisk) gdy pó³przytomny Mozart ¶piewa - dyktuje Salieremu Requiem, a ten pocz±tkowo nie nad±¿a ale pó¼niej za³apuje i notuje - zafascynowany piêknem dzie³a. Pomijam w tego rodzaju filmach szczegó³y historyczne - bo tak do koñca nikt nie mo¿e byæ pewien jak to by³o na prawdê. Koncentrujê siê na warto¶ciach intelektualnych jakie nosi to dzie³o, piêknie muzyki, wspania³ej gry aktorskiej. A to, ¿e Mozart by³ cz³owiekiem weso³ym lubi±cym zabawê i ¶wiadomym swojej wielko¶ci s³ychaæ w jego muzyce...
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #20 : Listopad 02, 2010, 14:58:19 »

Znowu siê wzruszy³em podczas "Amadeusza"  Pomijam w tego rodzaju filmach szczegó³y historyczne - bo tak do koñca nikt nie mo¿e byæ pewien jak to by³o na prawdê.
Mnie te¿ wzrusza "Amadeusz", bo wzrusza mnie ka¿dy film,
który jest tak piêknie zrobiony.

Ze wzruszeniem mam do czynienia przy ka¿dym dziele sztuki,
gdy jest ono najwy¿szych lotów, czy bêdzie to:
film, teatr, muzyka, literatura, malarstwo, rze¼biarstwo... natura.

Te¿ zgadzam siê z twierdzeniem, ¿e nikt nie mo¿e byæ pewien
jak to by³o naprawdê.
Dawne czasy (czy to by³o 10 tysiêcy lat temu, czy 5 lat temu)
zawsze rozumiemy przez pryzmat tera¼niejszo¶ci i
wspó³czesnych mód i warto¶ci, które zmieniaj± siê szybciej
ni¿ sobie z tego zdajemy sprawê.


Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : Listopad 02, 2010, 15:04:26 »

Na pewno film Polañskiego jest wielkim dzie³em. Przedstawienie historii tragedii ¯ydów i Polaków w okupowanej Warszawie jest wa¿ne szczególnie dla spo³eczno¶ci miêdzynarodowej - w momencie gdy mówiono o "polskich obozach koncentracyjnych i gettach ". Poza tym piêkna muzyka Chopina (wiecie kto gra³ na fortepianie?) i wspania³a rola Brody'ego - dosta³ za ni± Oscara - co spowodowa³o du¿e zainteresowanie tym filmem na ca³ym ¦wiecie.
Chopina gra³ Janusz Olejniczak.
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #22 : Listopad 02, 2010, 21:35:48 »

Tak mi siê wydawa³o . Dziêki Ewa. Szczególnie piêknie wybrzmia³a ballada w zrujnowanej doszczêtnie Warszawie po upadku powstania.
Zapisane
skrzypczatka
Go¶æ
« Odpowiedz #23 : Listopad 02, 2010, 21:56:37 »

Scena z Amadeusza któr± znam na pamiêæ to moment w którym gra do góry nogami, uwielbiam bal
Natomiast nokturn cis-moll na koniec Pianisty to mi siê nie podoba niestety. A sam film... genialny.
Zapisane
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : Listopad 02, 2010, 22:37:25 »

Ta scena Marto równie¿ mi siê podoba...ale ciekawa jest te¿ scena samego powitania Mozarta z cesarzem Józefem II (a co ciekawe - ¿e ten sam cesarz zmar³ na rok przed samym Mozartem, o czym z filmu siê nie dowiadujemy)..ale najlepsza dla mnie jest ta z "dziwnym" tañcem i pokazywaniem nosa przed portretem ojca.. (no i wszêdzie te butle, butelki, buteleczki..)
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #25 : Listopad 04, 2010, 08:50:20 »

A ja w kontrapunkcie do niebieskookiego polecam wspomnienia Wiery Gran (Oskar¿ona Wiera Gran) piórem Agaty Tuszyñskiej. To wa¿ny rys historyczny do sylwetki Szpilmana
Pani Gran by³a kole¿ank± estradow± Szpilmana (w³a¶ciwie, om by³ jej akompaniatorem). By³a najznakomitsz± i powszechnie szanowan± ¶piewaczk± okresu okupacji, a szczególnie z okresu getta warszawskiego.

Otó¿ w jej wspomnieniach Szpilman jawi siê, jako mroczna postaæ wspó³pracuj±ca z gestapo i który po wojnie, wiedz±c, ze ona zna o nim prawdê, cynicznie oskar¿y³ j± przed s³u¿bami bezpieki i przyczyni³ sie, ze osadzono ja w wie¿ieniu i próbowano zniszczyæ. Wiera Gran oczy¶ci³a siê prZed niezawis³ym sadem, a nastepnie wyemigrowa³a z Polski.
Ksiazka znakomita, bo rzuca nowe swiat³o na chyba nieco podbr±zowion± przez Polañskiego postaæ pianisty.
W dzisiejszej "Rzeczpospolitej" i na Onecie pisz± o sprawie, któr± tu zasygnalizowa³em . Syn Szpilmana rozwa¿a skierowanie pozwu do s±du przeciwko wydawnictwu ksi±¿ki.
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #26 : Listopad 04, 2010, 10:46:36 »

Niezale¿nie od tego, jaka by³a prawda, a za t± chyba we¼mie siê s±d, to film by³ piêkny. To nie tu powinno szukaæ siê prawy historycznej. Nie jest to film dokumentalny, tak wiêc przymuszaæ re¿ysera do rezygnacji ze swojej wizji, jest nieporozumieniem. Rozumiem osoby, które dbaj± o historyczn± prawdê, a któr± ró¿nego rodzaju produkcje, zw³aszcza te spektakularne, fa³szuj±. Nic na to siê nie poradzi.
W "Piani¶cie" do wielu rzeczy mo¿na siê przyczepiæ, ale film, jako zdarzenie duchowe, jest piêkne. Sam obraz wycieñczonego, zziêbniêtego Szpilmana z muzyka Chopina, jako obron± przed z³em-bezcenny.
Dlatego daleka jestem od os±dzania kogokolwiek.
Zapisane
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : Listopad 05, 2010, 01:43:53 »



Tak Moniko to piêkny film..Mniejsza z prawd± historyczn±, chocia¿ sama prawda odnosz±ca siê mo¿e nie tyle do samego Szpilmana, co stanowi±ca t³o ca³ego filmu zosta³a przedstawiona w sposób niezwykle przekonywuj±cy i co najistotniejsze w miarê obiektywny..Szczególnie przejmuj±cy jest obraz niemal doszczêtnie zniszczonego miasta, ale i sama scena w której to tytu³owy bohater, g³odny i wynêdznia³y zasiada za fortepianem i gra Chopina w obecno¶ci niemieckiego oficera. Robi równie¿ wra¿enie, chyba jedna z najbardziej wstrz±saj±cych scen tego filmu tj. scena ukazuj±ca oprawcê w trakcie wykonywania rutynowych czynno¶ci operacyjno-s³u¿bowych..ale co tego okrutnego cz³owieka skusi³o, jaka si³a nim pokierowa³a..¿eby jeszcze dodatkowo zmieniaæ ten nieszczêsny magazynek..?? Tego trudno odgadn±æ i poj±æ..
Zapisane
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #28 : Listopad 05, 2010, 09:30:37 »

W³a¶nie ta scena zrobi³am na mnie niesamowite wra¿enie.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #29 : Listopad 05, 2010, 10:29:48 »

By³ to chyba jedyny film w moim ¿yciu, po projekcji którego d³ugo nie potrafi³em zebraæ siê z fotela i otrz±sn±æ. Ju¿ dawno przewinê³y siê napisy koñcowe – a ja, jak ten s³up soli: siedzia³em ze spuszczona g³ow± przygwo¿d¿ony do siedziska, otumaniony, zszokowany, wstrz±¶niêty. Tak jest zawsze, gdy obcujê z najwy¿sz± sztuk± i najszlachetniejszymi doznaniami. Nie wstydzê siê wtedy nawet ³ez.
Pisz±c to teraz uzmys³owi³em sobie, ze podczas zakoñczonego Konkursu nie do¶wiadczy³em podobnych. Czy oznacza to, ¿e nie odnalaz³em w konkursowych wykonaniach pierwiastków najczystszej sztuki i dotyku Boga? Mo¿e…
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2010, 10:32:59 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony: 1 [2] 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

thepunisher mini-land kalinowatyper paktprzyjazni twistedgamers