Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: [1]   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: William Kapell - zapomniana legenda  (Przeczytany 5356 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« : Maj 12, 2017, 00:46:16 »

Niniejszym otwieram w±tek o Kapellu, a potem siê zastanowimy, co do niego wpisaæ

(Edit: to obcesowe entrée  nie wynika³o w ¿adnym wypadku z braku nale¿nego uznania dla wagi artysty, lecz
w³a¶nie z poczucia konieczno¶ci pewnego namys³u wobec niezwyk³ej postaci i nale¿nego zaprezentowania jej genialnych dokonañ )
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2017, 01:24:15 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : Maj 12, 2017, 00:49:25 »

Ja poszed³bym nawet dalej: LOST (PIANO) PARADISE 

William Kapell, 1922 - 1953

Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : Maj 12, 2017, 00:57:14 »

Claudia Cassidy, w artykule w Chicago Tribune po jego tragicznej ¶mierci:

"Perhaps it was only just that it came, in a flood of splendor, at that same Ravinia in the summer of 1947 when he played the Third Rachmaninoff Concerto. No one who heard it will forget that performance. With it Kapell moved into the company of Horowitz and Rachmaninoff himself, who alone had conquered the citadel of that strange concerto, which is cheap unless it is magnificent. He forged the full splendor of the score from his amazing equipment of poetry and fire, of impishness and blazing technique. He conjured its curious fragrance by coaxing from the piano its loveliest songs."

[za: http://www.williamkapell.com/articles/cassidy.html]

III Koncert Rachmaninowa, Kapell, Toronto SO/MacMillan, nagranie live z 1948 r.:

cz. I
https://www.youtube.com/watch?v=4_Cb-xZd0Ac

cz. II
https://www.youtube.com/watch?v=JnYzwnSk6Sc

cz. III
https://www.youtube.com/watch?v=ZK1hFovtgRI
https://www.youtube.com/watch?v=GIHNlrGAswQ
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : Maj 12, 2017, 01:27:36 »

Kapell by³ jednym z najwiêkszych chopinistów. Styl jego gry daleki jest od bardziej subtelnego podej¶cia wielu innych mistrzów, niemniej w¶ród najwspanialszych nagrañ nokturnu op. 55 nr 2 musi znale¼æ siê i to.

Nagranie dziwne, w pewien sposób niezwyk³e - sygnowane wyj±tkowo miêkkim jak na Kapella d¼wiêkiem; poetyckie, a zarazem intelektualne, z jednej strony eksploruj±ce formalny profetyzm tego arcydzie³a, z drugiej poddaj±ce siê nastrojowi kantyleny, która w delikatnym rubato wije siê miêdzy meandrami nadzwyczajnej harmoniki...

Nokturny op. 9 nr 1 i op. 55 nr 2:
https://www.youtube.com/watch?v=-fEifVCwLxI

« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2017, 01:29:07 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #4 : Maj 12, 2017, 21:30:18 »

Jeszcze w latach 40. dwudziestokilkuletni Kapell zarejestrowa³ parê wybitnych nagrañ z wirtuozowskiego repertuaru rosyjskiego, który by³ jego znakiem rozpoznawczym w okresie studiów u Olgi Samaroff. Do najefektowniejszych nale¿± dwie zachowane interpretacje III Koncertu Prokofieva, z Doratim i Stokowskim.

Poni¿sza rejestracja III Koncertu jest powszechnie uwa¿ana za najlepsz± w historii - za tak± uzna³ j± m.in. P³ytowy Trybuna³ Dwójki czy analogiczny, francuski La tribune des critiques de disques; dorównuje mu byæ mo¿e fantastyczna Argerich z Abbado na s³ynnej p³ycie DG. Kapell, bêd±c czasem przed orkiestr±, wyra¼nie posuwa narracjê do przodu, a w sposobie jej kszta³towania nawi±zuje do wzorców danych przez samego Prokofieva-pianistê. Tyle, ¿e Kapell dziêki swoim nieograniczonym wrêcz mo¿liwo¶ciom pozwala sobie na wiêcej, zw³aszcza w zakresie artykulacji.

No w³a¶nie - artykulacja zastosowana przez pianistê pochodzi, jak siê wydaje, nie z tego ¶wiata. Mimo agogicznych fajerwerków brzmienie ka¿dego, nawet najbardziej karko³omnego pasa¿u jest selektywne i przejrzyste. Ws³uchajmy siê w ostatni± wariacjê czê¶ci II - budzi siê w niej prawdziwy demon klawiatury, który z si³± huraganu zmiata aurê medytacji wariacji IV, wykreowanej d¼wiêkiem tak subtelnym i abstrakcyjnym, ¿e ledwie dostrzegalnym dla ludzkiego ucha. Kolosalne kontrasty Kapell buduje równie¿ w cz. I i finale, granym na granicy pianistycznych mo¿liwo¶ci. Jednocze¶nie, mimo szalonych temp, nie gubi ani jednej nuty.

Ws³uchajmy siê wreszcie uwa¿nie w rodzaj Kapellowego touché. Arty¶cie przypisywano raczej d¼wiêk ch³odny i twardy; w tym nagraniu jego barwa zmienia siê z czêstotliwo¶ci± kameleona. Perkusyjne wej¶cia w klawiaturê w I czy III czê¶ci mieszaj± siê z brzmieniami wysublimowanej liryki. To, jak Kapell operuje peda³em budzi nie tylko zachwyt, ale wrêcz podejrzenia o udzia³ mocy magicznych...

Reasumuj±c, oto jedno z najwa¿niejszych klasycznych nagrañ XX wieku; literalny dowód na wielko¶æ legendy WK.

https://www.youtube.com/watch?v=3pZaupUrw0Q&list=RD3pZaupUrw0Q#t=0
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2017, 21:38:37 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : Maj 22, 2017, 00:01:34 »

Oto ulubione nagranie I Koncertu d-moll Brahmsa red. Piotra Kamiñskiego. Zarejestrowano je w nowojorskiej filharmonii w ostatnim roku ¿ycia Kapella. Mimo pojawiaj±cego siê czasami braku synchronizacji miêdzy tutti orkiestry a solist± pod±¿a siê za nimi z zapartym tchem - Kapell kreuje kulminacje skrajnych ogniw z niezwyk³± moc±, w pe³ni oddaj±c symfoniczny z ducha, brahmsowski rozmach. Je¶li kto¶ my¶li, ¿e tytaniczna koda Maestoso to emocjonalne apogeum ca³o¶ci, czeka go zaskoczenie - ekspresyjne, pe³ne ¿aru frazowanie czê¶ci drugiej siêga szczytów autentycznego liryzmu, po mistrzowsku rozegrany zostaje wreszcie fina³, w którym Mitropoulos wreszcie zdaje siê prowadziæ orkiestrê bardziej plastycznie, z zapa³em nale¿nym tej interpretacji. 

Kto ma uszy, niechaj s³ucha!

https://www.youtube.com/watch?v=IeFJ3z3oBs4
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : Pa¼dziernik 09, 2018, 00:52:09 »

Kapelliana. O Richardzie Farellu i Noelu Mewtonie-Woodzie, równie¶nikach Willy'ego:

https://muzykophil.wordpress.com/2018/10/08/kapelliana-mlodzi-genialni-tragiczni-noel-melton-wood-i-richard-farell/
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

paktprzyjazni kalinowatyper thepunisher twistedgamers black-for