Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 26 27 [28]   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: XVIII Konkurs im F. Chopina 2021 - fina³.  (Przeczytany 23799 razy)
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #405 : Pa¼dziernik 21, 2021, 08:13:47 »

Znalazlem metode w ocenianiu. Metoda pedagogiczno - psychologiczna. Ludzka i sprawiedliwa.
Wydaje mi sie ze w tym roku mamy jury nienaburmuszone (stuffy), nadete  i nonszalanckie, lecz jury pelne sympatii, dobroci i niemalze opieki nad tymi mlodymi artystami-klejnotami.
Jurorzy eliminowali pianistow grupami w ten sposob, zeby im nie bylo smutno.
Latwiej zniesc porazke w parze z inna, podobna osoba. Jest jakos razniej.
Np.
Do finalu nie doszedl Nehring razem z Hozjajnowem. Dwoch rewelacyjnych muzykow na podobnym poziomie i szansach na wygrana.
Teraz, poza laureatami znalezli sie Eva, Hao, Hyuk. Trojka mlodzikow, podobnych sobie, ktorzy tez mieli szanse na zwyciestwo.
Smutno mi ze Kamil Pacholec jest jakos przemilczany w ocenach. Jego niektore kawalki byly najlepsze. Wzruszajace.
Jestem pewny, ze uslyszymy go na wielu estradach swiata.
OK ide na kawe i... do roboty. 

« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 21, 2021, 08:16:06 wys³ane przez bartus » Zapisane
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #406 : Pa¼dziernik 21, 2021, 15:22:16 »

W werdykcie dostrzegam wielop³aszczyznow± m±dro¶æ jury.

1) Kto¶ z 12-stki musia³ pozostaæ bez nagrody. A mo¿e to w³a¶nie dla pianistów, którzy sytuowali siê najni¿ej w rankingu punktowym po 3 etapie, sam fakt nadania im statusu Finalisty Konkursu nale¿y uznaæ za jak±¶ nagrodê.

2) Geolokalizacja trofeum. Z³oty medal idzie tym razem do Kanady, a wiêc mamy odpoczynek od pierwszego miejsca reprezentanta dla Europy i Azji, choæ z drugiej strony Bruce Liu niew±tpliwie posiada genom azjatycki. Kanadyjczykowi siê nale¿a³o zwyciêstwo, zaskoczenia nie by³o. Dodajmy, ¿e listê wyró¿nionych nagrod± laureatów zamyka inny Kanadyjczyk.

3) Druga nagroda dla pianistów z W³och/Serbii i Japonii. Uk³on w stronê japoñskiej szopenistyki odnajduje te¿ wyraz w IV miejscu Aimi Kobayashi.

4) "Br±zowy medal" otrzyma³ Garcia Garcia, laur to wyró¿nienie dla Hiszpanii i nadzieja, ¿e i w te rejony Europy zawita koncertowanie Chopinem. Ponadto jury w tej decyzji przyzna³o, ¿e oryginalno¶æ wykonañ nie przekre¶la szansy na wysokie miejsce. Na niew±tpliwy sukces Martina Garcii mo¿na patrzeæ te¿ z perspektywy brania przez jury pod uwagê reakcji publiczno¶ci, nie ukrywajmy ¿e hiszpañski pianista cieszy³ siê du¿± sympati±. Dziêki jego usposobieniu na scenie i poza ni±, Chopin jakiego prezentowa³ by³ bliski takiej ludzkiej warstwie pojmowania kompozytora. Jego wykonania u¶miecha³y siê do publiczno¶ci.

5) Tu¿ poza podium mamy Polaka, niezwykle skromnego pianistê. Czwarte miejsce to wysoka lokata, ale moim zdaniem zas³u¿ona. Jakub Kuszlik prezentowa³ najrówniejsz± formê spo¶ród Polaków, jak te¿ jedn± z najstabilniejszych dyspozycji spo¶ród innych pianistów na tle wszystkich stadiuów Konkursu. Moj± uwagê z etapu na etap zwraca³a technika gry Jakuba, jego koncentracja i pewno¶æ siebie przy klawiaturze. Zrównanie jego artyzmu z dorobkiem Ami Kobayashi te¿ wiele dobrego mówi o tym piani¶cie.

6) Decyzja o V nagrodzie dla Armellini mo¿e niektórych smuciæ i rozczarowaæ. Z drugiej strony W³osi bêd± i tak zadowoleni, z racji II miejsca Gadjeva.

7) Ostatnia (VI) nagroda wyró¿nia najm³odszych uczestników Konkursu. Jury wybra³o J J Jun Li Bui , nie za¶ Evê Gevorgyan. My¶lê jednak, ¿e nale¿a³o siê jej ex-aequo z Kanadyjczykiem, ale czy to nie by³aby przesada z praktyk± dzielenia miejsc ex-aequo? Eva sobie jeszcze poradzi, jest atrakcyjna i z pewno¶ci± bêdzie koncertowaæ bez posiadania w CV lauru w postaci nagrody z KCH. Tak m³odzi uczestnicy maj± szansê jeszcze dwa razy spróbowaæ swoich si³ na KCH (o ile siê nie mylê).

Dla pozosta³ej nienagrodzonej dwójki pianistów ¶wiat na pewno siê nie zawali. W koñcu to finali¶ci KCH, za¶ obsadzenie fina³u 12 osobami ¶wiadczy o wysokim poziomie muzycznego spektaklu i rywalizacji.

Chyba najbardziej rozczarowani s± Chiñczycy, mo¿e te¿ Rosjanie.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 21, 2021, 15:26:15 wys³ane przez tuco82 » Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #407 : Pa¼dziernik 21, 2021, 15:38:20 »

Nie mówi±c o argumencie bardziej prozaicznym, ¿e mo¿e i nie starczy³oby bud¿etu na dwie pierwsze nagrody...

Ja rozpatrywa³am to te¿ z takiego punktu widzenia:
jury nie punktowa³o wy¿ej niew±tpliwie bardzo dobrych uczestników, którzy na poprzednim Konkursie doszli do fina³u, lub byli blisko - Chozjainowa czy Nehringa (to dotyczy tak¿e Osokinsa) - poniewa¿ byæ mo¿e uzna³o, ¿e oni siê pod od tamtego czasu wyra¼nie jako¶ nie rozwinêli; a poza tym maj± ju¿ na tyle ugruntowan± pozycjê i rozpoznawalno¶æ, ¿e status laureata i tak niczego w ich karierze nie zmieni.
No i zajêliby miejsce tych nowych, fantastycznie zdolnych pianistów, którzy nie byli jeszcze tak znani, a warci s± promocji.

Natomiast tych kilku wspania³ych 17-latków nie rozwinê³o z kolei jeszcze w pe³ni swojego potencja³u, wiêc mo¿e warto im daæ szansê na rozwój i zaprosiæ na Konkurs za 5 lub 10 lat.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 21, 2021, 15:40:09 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #408 : Pa¼dziernik 21, 2021, 16:08:39 »

jury nie punktowa³o wy¿ej niew±tpliwie bardzo dobrych uczestników, którzy na poprzednim Konkursie doszli do fina³u, lub byli blisko - Chozjainowa czy Nehringa (to dotyczy tak¿e Osokinsa) - poniewa¿ byæ mo¿e uzna³o, ¿e oni siê pod od tamtego czasu wyra¼nie jako¶ nie rozwinêli; a poza tym maj± ju¿ na tyle ugruntowan± pozycjê i rozpoznawalno¶æ, ¿e status laureata i tak niczego w ich karierze nie zmieni.
Albo inaczej mówi±c, jury mia³o wobec nich wiêksze oczekiwania To chyba nie do koñca sprawiedliwa taktyka, aczkolwiek wszyscy z tej trójki pianistów (których wymieni³a¶) na swój sposób zawiedli. Nehring nie czu³ siê najlepiej, sam nie by³ z siebie zadowolony, gra³ z etapu na etap coraz gorzej. Kozyainov przeceni³ dog³êbno¶æ analizy jego gry przez jury - pozorna prostota wykonañ okaza³a siê w oczach i uszach jurorów faktyczn± prostot± w jej negatywnym rozumieniu, tj. prostot± niewyró¿niaj±c± siê w dostatecznym stopniu od pozosta³ych przeciêtnych graczów. Osokins zagra³ w swoim oryginalnym stylu, ale najwyra¼niej przesadzi³ w ostatnim etapie swojej przygody w Konkursie.

Z powy¿szego wynika, ¿e Armellini i Kobayashi zrobi³y postêp, a przynajmniej uniknê³y stagnacji czy regresu.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 21, 2021, 16:10:59 wys³ane przez tuco82 » Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Strony: 1 ... 26 27 [28]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

twistedgamers paktprzyjazni silverstar kalinowatyper mini-land