Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 2 3 [4]   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina  (Przeczytany 36104 razy)
Chiarodiluna
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #45 : Grudzieñ 09, 2018, 12:53:56 »

Zlata Chochieva (Rosja):




Urodzona w Moskwie w 1985 r. podopieczna Michai³a Pletneva, która w 2012 roku ukoñczy³a z wyró¿nieniem Moskiewskie Konserwatorium Pañstwowe. Aktualnie artystka wytwórni Piano Classics. Tak¿e asystentka katedry Uniwersytetu 'Mozarteum' w Salzburgu.

Etiudy Kompletne:

https://www.youtube.com/watch?v=fcd7fvL68z4

Pianistka postanowi³a wykreowaæ Etiudy Chopina (zwyczajowo materia³ techniczno-æwiczebny) w osobistej wizji liryczno-poetyckich szkiców i w pe³ni podtrzymaæ owo ca³kiem nowe znaczenie, jakie samej etiudzie nada³ Chopin. Nale¿y z zadowoleniem odnotowaæ, ¿e projekt raczej w pe³ni siê powiód³. Poezjê s³ychaæ.

https://www.youtube.com/watch?v=pQRLhz0coRU
Du¿a cze¶æ Opusu 25. z wystêpu na Gilmore Festival 2017.  No. 1



Cristian Budu (Brazylia):



Pierwszy brazylijski pianista, który wygra³ Miêdzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Clary Haskil w Szwajcarii, uchodz±cy za jeden z najbardziej presti¿owych na wspó³czesnej arenie ¶wiatowej rywalizacji (2013).

Preludia Op. 28:

https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina


https://www.youtube.com/watch?v=Iv6gv77UxZk

Pianista w pe³ni realizuje ideê kontrastowo¶ci poszczególnych sk³adowych cyklu. Gra przekonuj±co, klarownie i harmonijnie, wykorzystuj±c ca³± dostêpn± paletê mo¿liwo¶ci.

Aczkolwiek ... . Skandowanie frazy w XII. i brak konsekwentnie realizowanej ci±g³o¶ci w owym nieopamiêta³ym galopie osobi¶cie mi trochê przeszkadza i nie jest tylko skutkiem os³uchania z interpretacj± Marii Joao Pires. Nie przemawia te¿ do mnie do koñca koncepcja na niektóre fragmenty scherzoidalne. ‘Hurgot’ i ‘zamêt’ w XIV. jest jeszcze potê¿niejszy, ni¿ w pamiêtnej ostatniej czê¶ci sonaty b-moll. Do¶æ podobne wra¿enia pozostaj± u mnie po XXII. No i jeszcze dzwony w XVII. Wydaj± siê biæ, jakby to by³a repertuarowo pianistyka Sergiusza Rachmaninowa. Ciekawi mnie, co by powiedzieli o tej propozycji tutejsi Znawcy ?

No. 8 :

https://www.youtube.com/watch?v=WtvD6ZSUB-o
Dla ukazania Wam pianisty w akcji (...tylko to by³o na YouTube)


Nadejda Vlaeva (Bu³garia):




Laureatka nagród konkursów pianistycznych im. Liszta we W³oszech i na Wêgrzech. Obecnie artystka Yamahy pracuj±ca w USA. Pianistka zawsze graj±ca subtelnie, delikatnie, poetycznie, kantylenowo, z wyczuciem czasu i z piêknym jego zarz±dzaniem.



Jeszcze nie wiem, jak zdobyæ to nagranie. £atwo nie bêdzie. To na pewno.



Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):

Pianista posiada zaskakuj±c± si³ê wyobra¼ni wykonaczo-interpretatorskiej oraz przenikliwy rozmach widoczny w wielu produkcjach. Posiada te¿ kontrakt z Decca Classics.

Scherza, poprzedzielane nokturnami:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherza


https://www.youtube.com/watch?v=A1QgpIadQ2Y



Olga Scheps (Rosja):

Olga Scheps urodzi³a siê w Moskwie w 1986 r., przy czym bardzo szybko jej rodzina wyemigrowa³a na sta³e do Niemiec. Obecnie nagrywa dla RCA. Pope³ni³a m.in. solowy recital chopinowski oraz dalece ciekawy zbiór romantycznego repertuaru rosyjskiego, w tym tak¿e tego mniej znanego (np. niezobowi±zuj±ce i  lekkie walce Titova, fortepianowe walce Czajkowskiego, oryginalna impresja ‘Skowronek’ Micha³a Glinki, dla mnie osobi¶cie parafrazuj±ca nie wprost nokturn f-moll Op. 55 Nr 1 Chopina, w gustownej i adekwatnej aran¿acji Ba³akiriewa – wielkiego mi³o¶nika i propagatora twórczo¶ci naszego kompozytora).

https://www.youtube.com/watch?v=OKT2kpcQ4AU


Koncerty fortepianowe:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianowe




Koncerty Chopina w oprawie przemo¿nie serenadowej, a dok³adniej rzecz ujmuj±c, z urokliwym partnerowaniem kameralnej orkiestry smyczkowej ze Sztutgartu. Delikatnie, subtelnie i poetycko, ale tak¿e z nowoczesn± przejrzysto¶ci± brzmienia. Tak mi siê osobi¶cie w tym roku spodoba³a ta p³yta, ¿e byæ mo¿e mocno nieobiektywnie i nierzetelnie zestawiam teraz tê artystkê ze wszystkimi wymienionymi wy¿ej osobami. Trudno.
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 09, 2018, 12:57:03 wys³ane przez Chiarodiluna » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #46 : Grudzieñ 10, 2018, 00:59:27 »

Chiaro, a co Ty s±dzisz o Benjaminie? Pos³uchaj koniecznie p³yty ze scherzami oraz, a co, zdradzê siê, ol¶niewaj±cego dysku "Dances".
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #47 : Grudzieñ 10, 2018, 01:01:49 »

Preludia w wykonaniu Budu us³ysza³em po raz pierwszy jaki¶ czas temu w Dwójce. Ciekawy sposób prowadzenia narracji, czasem nawet nietuzinkowy. W paru miejscach frapuj±co, w innych - mniej pomys³owo.
Zapisane

Chiarodiluna
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #48 : Grudzieñ 14, 2018, 23:15:18 »

P³yty ze Scherzami oczywi¶cie s³ucha³em, aczkolwiek tylko w ramach wskazanego linku na YouTube. Nie zaproponowa³bym jej, gdybym jej nie przes³ucha³ i nie uzna³ za warto¶ciow±. Chocia¿ jest te¿ w moim stwierdzeniu pewna wewnêtrzna sprzeczno¶æ, bo p³yty Vlayevy jeszcze nie zdoby³em, nie s³ucha³em i zarekomendowa³em niejako w ciemno.

Za namiar na p³ytê ‘Dances’ dziêkujê. Nie zna³em jej dotychczas. Tym bardziej dziêkujê, ¿e znalaz³em na niej moje ukochane ‘Valses poeticos’ Granaosa. Ju¿ przez ten fakt du¿y plus dla artysty na otwarcie, ¿e w³a¶nie je wybra³. Nie rozumiem tego, ¿e piani¶ci nie chc± powszechniej korzystaæ z kolorytu tego utworu i prezentowaæ go czê¶ciej. Trochê podobnie jak z Wariacjami Diabellego. Czy¿ nie ? ‘Valses poeticos’ definiuj± moje upodobania muzyczne, tak jak Twoje definiuj± byæ mo¿e ‘Wariacje Diabellego’ Beethovena z Berlina, o których pisa³e¶ niedawno tak zajmuj±co ciekawie na swoim blogu. Choæ to te¿ pokazuje, ¿e wiele nas dzieli w tej niby w jednakiej pasji.

Ograniczenia mojego skromnego abonamentu u jednego z dostawców nie pozwoli³y mi zakupiæ wszystkich pozycji z p³yty ‘Dances’. Zakupi³em tymczasem tylko Chopina i Granadosa.

Polonez fis-moll Op. 44 przepiêknie zagrany. ¯e wspomnê jedynie o piêknym, refleksyjnym zwolnieniu narracji w zakoñczeniu [9:25 – 10:05]. Ca³kowita deklasacja Blechacza, który przepêdzi³ niejako bezrefleksyjnie przez ten rejon piêciolinii w swojej interpretacji na p³ycie z polonezami Chopina. Op. 22 tak¿e piêkny. Ciekawy jestem, jak by pianista zaprezentowa³ ca³y cykl epickich polonezów Chopina.

Ca³o¶ciowo oceniam artystê bardzo wysoko. Trzeba obiektywnie przyznaæ, ¿e stoi za jego interpretacjami wizja (‘Scherza i 3 nokturny Chopina’). Niemniej s± pewne szczegó³y i drobiazgi, do których jeszcze siê nie mogê przekonaæ. Nie lubiê jego narracyjnych mikroprzyspieszeñ tu i ówdzie. Tak¿e nie wszystkie jego wydelikacenia narracji lub oryginalne rozwi±zania stylistyczne mi odpowiadaj±. Bardzo jednak trudno precyzyjnie okre¶liæ s³owami co mam na my¶li. Pos³u¿ê siê ma³ym przyk³adem w postaci antraktu zapowiadaj±cego kodê a la Melodico w ‘Valses poeticos’[8. Presto, 0:50 – 1:00 ]. Na innym forum o muzyce, jak mo¿e jeszcze pamiêtasz,  by³a mowa o interpretacji Hiszpanki - Maite Aguirre. Lubiê w tym momencie ten namiêtny rozmach, który da³a Maite. Tê robion± przez ni± oddychaj±c± ca³a pe³ni± mo¿liwo¶ci scenê. Natomiast Benjamin Grosvenor robi tutaj skromny przerywnik, a akordy wej¶cia na kodê pozostaj± osobliwie wyt³umione. Na pewno to us³ysza³e¶. Przy pierwszym ods³uchu zaszokowa³a mnie ta odmienno¶æ stylu i nie spodoba³a mi siê. Có¿, bezw³ad s³yszenia powoduje, ¿e ciê¿ko od razu (bez czasowego procesu) porzuciæ dotychczasowe wzorce wykonawcze. Chocia¿ te¿ ma³o prawdopodobne, abym przekona³ siê z czasem do jego propozycji wykreowania tego momentu. Generalnie preferujê projekcje mistyczno-liryczne lub namiêtnie wznios³e. Jednakowo¿ bardzo du¿o mi siê w jego interpretacji spodoba³o. Jeden moment nie mo¿e i nie decyduje o ca³okszta³cie odbioru. Poetyczna lekko¶æ w wielu miejscach bezsprzecznie zachwyca.

Natomiast Scherza Chopina nale¿± do tych p³yt, które warto posiadaæ i pozostawiæ w kolekcji. Piszê o pozostawieniu, gdy¿ z czasem kolekcja siê tak rozbudowuje, ¿e nale¿y j± redukowaæ o propozycje mniej udane. Zatem Scherza Grosvenor’a s± do pozostawienia raczej na sta³e. Genaralnie to nie mam jeszcze swojej najbardziej ulubionej p³yty tego cyklu, w przeciwieñstwie do Ballad. I ciekawe jak by zaprezentowa³ ten artysta ca³y cykl Ballad Chopina ?

Na uwagê szalenie zwraca uwagê in¿ynieria nagraniowa. Znakomity d¼wiêk fortepianu na p³ycie Decca. Taki d¼wiêk fortepianu uwielbiam, niezale¿nie od samej oceny interpretacji materia³u. W ‘Dances’ oczywi¶cie, bo materia³ Scherz z YouTube trudno miarodajnie pod tym k±tem oceniæ, choæ tak¿e brzmienie wydaje siê pozostawaæ zacnym.

Wiek pianisty pozwala jeszcze na wystêp na XVIII. Konkursie Chopinowskim 2020, ale kto¶ kto ma kontrakt z Decca nie musi tego robiæ lub nawet nie mo¿e.

Znalaz³em te¿ jeszcze Barcarollê Chopina umieszczona na kr±¿ku ‘Homages’ Grosvenor’a.
Zapisane
Chiarodiluna
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #49 : Grudzieñ 15, 2018, 00:40:02 »

Mazurki:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki

Pavel Kolesnikov – Mazurki wybrane i pomieszane ze sob± dla Hyperiona:

https://www.youtube.com/watch?v=qfjn9Ll4eUk

Oryginalna wizja pod ka¿dym wzglêdem. Tylko trzy opusy pozostaj± kompletne, co do zawarto¶ci (17, 24 i 50), ale pianista i tak celowo nie przestrzega porz±dku chronologicznego. Zatem owa kompletno¶æ trzech wybranych zbiorów traci na znaczeniu. To te¿ stanowi pewn± podstawow± trudno¶æ dla s³uchacza, który jak ja, albo s³ucha wiêkszej i kompletnej ca³o¶ci, albo konkretnego opusu (jak ulubiony op. 30), albo po prostu pojedynczego mazurka (jak ulubiony cis-moll nr 4 z Op. 30). Ale akurat Op. 30 prawie tu nie ma. Za to nadmieniæ nale¿y, ¿e ciekawie zabrzmia³y tak¿e bardzo lubiane przeze mnie pozaopusowe a-moll’e: Notre temps i Gaillard - niespiesznie, refleksyjnie.

Rem Urasin:

Pianista zdoby³ IV nagrodê na Miêdzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1995 r. oraz I nagrodê na Moskiewskim Konkursie Chopinowskim (1992).

https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM

Zapisane
Strony: 1 2 3 [4]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

neder-live mini-land animilkowo silverstar kalinowatyper