Zlata Chochieva (Rosja):Urodzona w Moskwie w 1985 r. podopieczna Michai³a Pletneva, która w 2012 roku ukoñczy³a z wyró¿nieniem Moskiewskie Konserwatorium Pañstwowe. Aktualnie artystka wytwórni Piano Classics. Tak¿e asystentka katedry Uniwersytetu 'Mozarteum' w Salzburgu.
Etiudy Kompletne:
https://www.youtube.com/watch?v=fcd7fvL68z4Pianistka postanowi³a wykreowaæ Etiudy Chopina (zwyczajowo materia³ techniczno-æwiczebny) w osobistej wizji liryczno-poetyckich szkiców i w pe³ni podtrzymaæ owo ca³kiem nowe znaczenie, jakie samej etiudzie nada³ Chopin. Nale¿y z zadowoleniem odnotowaæ, ¿e projekt raczej w pe³ni siê powiód³. Poezjê s³ychaæ.
https://www.youtube.com/watch?v=pQRLhz0coRUDu¿a cze¶æ Opusu 25. z wystêpu na Gilmore Festival 2017. No. 1
Cristian Budu (Brazylia):
Pierwszy brazylijski pianista, który wygra³ Miêdzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Clary Haskil w Szwajcarii, uchodz±cy za jeden z najbardziej presti¿owych na wspó³czesnej arenie ¶wiatowej rywalizacji (2013).
Preludia Op. 28:
https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopinahttps://www.youtube.com/watch?v=Iv6gv77UxZkPianista w pe³ni realizuje ideê kontrastowo¶ci poszczególnych sk³adowych cyklu. Gra przekonuj±co, klarownie i harmonijnie, wykorzystuj±c ca³± dostêpn± paletê mo¿liwo¶ci.
Aczkolwiek ... . Skandowanie frazy w XII. i brak konsekwentnie realizowanej ci±g³o¶ci w owym nieopamiêta³ym galopie osobi¶cie mi trochê przeszkadza i nie jest tylko skutkiem os³uchania z interpretacj± Marii Joao Pires. Nie przemawia te¿ do mnie do koñca koncepcja na niektóre fragmenty scherzoidalne. ‘Hurgot’ i ‘zamêt’ w XIV. jest jeszcze potê¿niejszy, ni¿ w pamiêtnej ostatniej czê¶ci sonaty b-moll. Do¶æ podobne wra¿enia pozostaj± u mnie po XXII. No i jeszcze dzwony w XVII. Wydaj± siê biæ, jakby to by³a repertuarowo pianistyka Sergiusza Rachmaninowa. Ciekawi mnie, co by powiedzieli o tej propozycji tutejsi Znawcy ?
No. 8 :
https://www.youtube.com/watch?v=WtvD6ZSUB-oDla ukazania Wam pianisty w akcji (...tylko to by³o na YouTube)
Nadejda Vlaeva (Bu³garia):Laureatka nagród konkursów pianistycznych im. Liszta we W³oszech i na Wêgrzech. Obecnie artystka Yamahy pracuj±ca w USA. Pianistka zawsze graj±ca subtelnie, delikatnie, poetycznie, kantylenowo, z wyczuciem czasu i z piêknym jego zarz±dzaniem.
Jeszcze nie wiem, jak zdobyæ to nagranie. £atwo nie bêdzie. To na pewno.
Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):Pianista posiada zaskakuj±c± si³ê wyobra¼ni wykonaczo-interpretatorskiej oraz przenikliwy rozmach widoczny w wielu produkcjach. Posiada te¿ kontrakt z Decca Classics.
Scherza, poprzedzielane nokturnami:
https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherzahttps://www.youtube.com/watch?v=A1QgpIadQ2YOlga Scheps (Rosja):
Olga Scheps urodzi³a siê w Moskwie w 1986 r., przy czym bardzo szybko jej rodzina wyemigrowa³a na sta³e do Niemiec. Obecnie nagrywa dla RCA. Pope³ni³a m.in. solowy recital chopinowski oraz dalece ciekawy zbiór romantycznego repertuaru rosyjskiego, w tym tak¿e tego mniej znanego (np. niezobowi±zuj±ce i lekkie walce Titova, fortepianowe walce Czajkowskiego, oryginalna impresja ‘Skowronek’ Micha³a Glinki, dla mnie osobi¶cie parafrazuj±ca nie wprost nokturn f-moll Op. 55 Nr 1 Chopina, w gustownej i adekwatnej aran¿acji Ba³akiriewa – wielkiego mi³o¶nika i propagatora twórczo¶ci naszego kompozytora).
https://www.youtube.com/watch?v=OKT2kpcQ4AUKoncerty fortepianowe:
https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianoweKoncerty Chopina w oprawie przemo¿nie serenadowej, a dok³adniej rzecz ujmuj±c, z urokliwym partnerowaniem kameralnej orkiestry smyczkowej ze Sztutgartu. Delikatnie, subtelnie i poetycko, ale tak¿e z nowoczesn± przejrzysto¶ci± brzmienia. Tak mi siê osobi¶cie w tym roku spodoba³a ta p³yta, ¿e byæ mo¿e mocno nieobiektywnie i nierzetelnie zestawiam teraz tê artystkê ze wszystkimi wymienionymi wy¿ej osobami. Trudno.