Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 20   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Teatr Telewizji  (Przeczytany 72939 razy)
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #105 : Luty 12, 2011, 18:47:24 »

Zawsze im wiêksze by³y ambicje artystów,
pragnienie podbicia i rzucenia na kolana ca³ego ¶wiata,
tym bole¶niej ujawnia³a siê hermetyczno¶æ ich dzie³a,
tym mniej wydawa³o siê ono potrzebne ¶wiatu (odwrotnie ni¿ sztuka popularna).

XX wiek narzuci³ takie tendencje sztuce, ¿e rozdarta by³a miêdzy dwie skrajno¶ci:
- konstruktywizm, który g³osi³ utopiê czystej formy, ograniczonej do prostych elementów,
wizjê racjonaln± i uporz±dkowan±, ¿e sztuka nie polega na dekorowaniu,
lecz na znalezieniu funkcji przestrzeni i funkcji rzeczy (przedmiotu), adekwatnej do potrzeby,
- oraz symbolizm, który g³osi³ dominacjê ducha nad materi±,
sztukê pe³n± tre¶ci i wzruszeñ, która poprzez ¶wiadom± deformacjê rzeczywisto¶ci
i przypisywanie jej elementom dodatkowych znaczeñ (przez symbol)
dawa³a wyraz wewnêtrznym prze¿yciom cz³owieka
i jego wyobra¼ni, siêgaj±cej poza granice racjonalnego poznania.

Do najwiêkszych zdobyczy Kantora nale¿y w³a¶nie scalenie tych dwóch tendencji, przez
poddanie symboli i emocji ¿elaznej dyscyplinie formy.
  „Chcia³bym, ¿eby patrzyli i p³akali" - powtarza³ Kantor.
Na jego spektaklach ludzie p³akali pod ka¿d± szeroko¶ci± geograficzn±: w Japonii, Argentynie, Pary¿u…
Nie znaj±c naszej tradycji, ani jêzyka, nie czytaj±c biografii, ani komentarzy autora, poddawali siê wzruszeniu do ³ez.
W ca³e swoje dzie³o - malarstwo, rysunki, teatr - wpisa³ historiê walki o w³asn± artystyczn± duszê i o zachwyt widzów,
wiek wojny i ¶mierci, zuchwa³ych utopii i artystycznych rewolucji.
W twórczo¶ci Kantor umie¶ci³ swoje dzie³o w
galicyjskim, prowincjonalnym miasteczku,
które
sta³o siê centrum ¶wiata,
wstrz±saj±cym portretem minionego stulecia
z jego okrucieñstwem i heroizmem,
z tragedi± Holocaustu, i dramatem zniewolenia.
Jego sztuka okaza³a siê ¶wiadectwem osobistym, a zarazem uniwersalnym.
A to przywilej tylko najwiêkszych artystów.

Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #106 : Luty 12, 2011, 20:32:30 »

No to ³adnie ¿e¶cie dzisiaj pojechali z t± sztuk±.. Chichot Chichot Tak wiêc, aby nieco roz³adowaæ atmosferê proponujê obejrzeæ krótki link..(tylko nie jestem pewien, czy jest to fragment spektaklu..czy filmu)

Kalipso..

http://www.youtube.com/watch?v=3vwm6QV1uBU
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #107 : Luty 12, 2011, 22:52:06 »

Moj± cich± mi³o¶ci± s± teatry uliczne. Przed laty tak wielu, ¿e mo¿na u¿yæ okre¶lenia "tak dawno, ¿e uuu" by³am na teatrach ulicznych w Jeleniej Górze. Potem, w latach studenckich chodzi³am namiêtnie w Poznaniu zw³aszcza na jeden ulubiony, na szczê¶cie wielokrotnie powtarzany. Razu pewnego wybra³am siê na warszawskie Nowe Miasto na ¶wietny teatr. Mam nadziejê, ¿e ta forma akurat nie zaniknie..
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #108 : Luty 13, 2011, 00:54:52 »

Przykro mi aro 49.
Pomimo Twojego bardzo naukowego wywodu , nie przekonasz mnie do sztuki Kantora.
Kantor + Sztuka = Wariactwo + paranoja (tylko).
Mrozek tez ma zwariowane fragmenty, ale one maja swoje znaczenie w ksztaltowaniu napiec.
U Kantora wariactwo sluzy paranoi a paranoja wariactwu. No i co dalej....

Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #109 : Luty 13, 2011, 12:34:56 »

Zaznaczê jeszcze, co ka¿dy z nas wie, ¿e sztuka na ¿ywo ma du¿o wiêksz± si³ê oddzia³ywania (oddzia³uje w wielu wymiarach i jest przez to wed³ug mnie prawdziwsza)
a inny jest odbiór sztuki poprzez media. Wie te¿ o tym nawet ten kto nie by³ w teatrze, operze, na koncercie, w galerii
(czyli nie widzia³ na ¿ywo sztuki, choæ to niemo¿liwe, bo architektura budynków, przestrzeni, ogrodów, i wnêtrza ko¶cio³ów ju¿ oddzia³uj±)
a by³ choæ raz na widowisku sportowym na stadionie, a na co dzieñ ogl±da mecze w telewizji, s³ucha w radiu, czy czyta o nich w gazetach.
Jeden odbiera dzie³o tak:
 „to jest to co ja czujê, to mnie porusza” (bo jest „piêkne”, bo mnie wzrusza, bo wywo³uje u mnie reakcje, uczucia, które chcê prze¿ywaæ)
a drugi odbiera to samo dzie³o tak:
nie chcê tego widzieæ, s³yszeæ ani czytaæ, to nie moja bajka.

Co nam siê podoba zale¿y od wyrobionego gustu, czyli gdzie ¿yjemy czym nasi±kamy (od tego zale¿y równie¿ tak prozaiczna rzecz, czyli to jak sypiemy pieprz na kanapkê).
O tym, ¿e co¶ wiêkszo¶ci siê podoba decyduje: ³atwo¶æ odbioru, wykszta³cenie, albo ogólnie pojêci krytycy.
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #110 : Luty 13, 2011, 12:55:39 »

Cytuj
Jeden odbiera dzie³o tak:
 „to jest to co ja czujê, to mnie porusza” (bo jest „piêkne”, bo mnie wzrusza, bo wywo³uje u mnie reakcje, uczucia, które chcê prze¿ywaæ)
a drugi odbiera to samo dzie³o tak:
nie chcê tego widzieæ, s³yszeæ ani czytaæ, to nie moja bajka.
Aro49.
Calkowicie sie z tym zgadzam.



Cytuj
¿e sztuka na ¿ywo ma du¿o wiêksz± si³ê oddzia³ywania (oddzia³uje w wielu wymiarach i jest przez to wed³ug mnie prawdziwsza)

Czy masz na mysli sztuke wykonawcza (odtwarzanie sztuki) ?
Nie do konca Cie rozumiem.
Bach zyl w 17 wieku, trudno byloby go podpatrzec przy pracy.
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #111 : Luty 16, 2011, 15:30:51 »

Za miesiac wchodzi na ekrany kin
"Jan Pawe³ II. Szuka³em Was..."
http://www.wadowice24.pl/kultura/film/2474-film-o-papieu-prapremiera-w-wadowicach

Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #112 : Luty 16, 2011, 23:37:51 »

W³a¶nie wróci³am ze sztuki Beatrix Cenci J. S³owackiego, w Teatrze im. S³owackiego. Uh! Jeszcze nie opad³y emocjê. Je¶li kogo¶ zainteresuje sztuka, napiszê jeszcze,  bo w tym momencie  jestem przy scenie.
Wspania³y spektakl wart polecenia. Klasyczna Sztuka S³owackiego spleciona w warkoczu nowoczesnych technik scenograficznych i multimedialnych nie mo¿e pozostawiæ bez wra¿enia....
Zapisane
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #113 : Luty 17, 2011, 00:41:54 »

Moniko_Aleksandrietto...kogo¶ ju¿ zainteresowa³a - napisz jeszcze.. 
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #114 : Luty 17, 2011, 09:34:30 »

Oto ¶wi±tynia bajeczno¶ci:
http://www.teatr.bielsko.biala.pl/vt/index_zima.html
http://www.teatr.bielsko.biala.pl/vt/index_lato.html

Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #115 : Luty 17, 2011, 11:14:36 »

Moniko_Aleksandrietto...kogo¶ ju¿ zainteresowa³a - napisz jeszcze.. 

Warto by³oby zekranizowaæ t± sztukê. Ma w sobie ogromny ³adunek emocji. Dla mnie miernikiem dobrej sztuki, jest to, gdy zapominam o tym, ¿e istniejê, a moje istnienie ogranicza siê jedynie do percepcji samej sztuki, a my¶l kr±¿y wokó³ aktorów jak kurtyniany kurz.
Muszê siê przyznaæ, ¿e nie zna³am tej sztuki, dopóki nie zrealizowa³ jej w³a¶nie Teatr S³owackiego. Scenografia nie pozwala na czêste wystawianie tej sztuki. Scena jest przesuniêta g³êboko w widowniê. Czerwony podest z ruchomymi elementami sprawia, ¿e scena wydajê siê wiele razy g³êbsz± i wiêksz± ni¿ jest w rzeczywisto¶ci. Nie chcê zdradzaæ szczegó³ów, które sam widz z przyjemno¶ci± odkrywa. Tej przyjemno¶ci nie chcê zabraæ. Re¿yser dobrze i bardzo proporcjonalnie wkomponowa³ elementy nowoczesnych technik scenograficznych i medialnych w dramaturgiê w stylu szekspirowskim.
Pomys³ z odczytywaniem didaskaliów przez ukrytego lektora i g³osy aktorów wzmocnione mikroportami potêguj± wra¿enie, ¿e jest siê w ¶rodku wydarzeñ. G³osy, zadbane przez in¿yniera d¼wiêku, s± tu¿ obok. S³yszy siê aktora, który mówi, a jednocze¶nie si³a jego g³osu  wzmacniana jest ulotnie i subtelnie. Wszystko ubogacone nienachaln± muzyk±, potêguj±c± ju¿ i tak silne emocje.
Pierwsze sceny szokuj± widza i wciskaj± w g³±b fotela.

Dramat i bezsilno¶æ rodziny w obliczu tragedii tytu³owej Beatrix, któr± gwa³ci ojciec. Morderstwo pope³nione z beznadziejnego nieszczê¶cia na swoim oprawcy i ludzka kara, która uwalnia niewinn±, zatracon± duszê z ziemskich uwik³añ.  Problem winy i kary, kolorów z³a, stopniowania grzechów, sprawiedliwo¶ci ludzkiej i boskiej. Problem prawdziwej mi³o¶ci i zazdro¶ci, która rodzi z³o. Romantyczna polaryzacja cz³owieczeñstwa- bratobójstwo, kazirodztwo, okrucieñstwo, zdrada, nienawi¶æ-mi³o¶æ, po¶wiêcenie, niewinno¶æ, ufno¶æ, bezbronno¶æ.
Wielow±tkowo¶æ sztuki potrafi zawróciæ w g³owie, ale re¿yser najwyra¼niej podkre¶la problem Beatrix, która staje siê ofiar± podwójn±, wielokrotn±...

Sztuka na miarê Szekspira.......

Gor±co polecam.



Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #116 : Luty 17, 2011, 11:20:02 »

Moniko.
Do kiedy graja te sztuke?
Twoja recenzja sprawila, ze chce to zobaczyc.
Czy jest jakas muzyka? (kto napisal)
Zapisane
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #117 : Luty 17, 2011, 11:44:25 »

Muzyka oczywi¶cie- napisa³ j± Boles³aw Rawski.

Sztuka grana jest cyklicznie. Dwa spektakle na miesi±c, czasem rzadziej. Problemem jest scenografia, która na potrzeby sztuki trzeba zbudowaæ...
W marcu nie bêdzie, ale mo¿e w kwietniu..nie ma jeszcze repertuaru.
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #118 : Luty 17, 2011, 20:54:45 »

Moniko, tak piêknie opisa³a¶ spektakl, ¿e a¿ mam ochotê zobaczyæ, ale mi teraz do Krakowa nie po drodze. Ale postaram siê chocia¿ przeczytaæ

Zauwa¿y³am przypadkiem zapowiedzi Jedynki na wiosnê i ucieszy³a mnie oferta teatru telewizji, zw³aszcza Rosyjskie konfitury Jandy. Znalaz³am informacjê o tych zapowiedziach:


"Wiosn± najwiêksza scena teatralna w Polsce, czyli Teatr Telewizji, zaprosi na premierowe spektakle w doborowej obsadzie i w re¿yserii uznanych twórców. Emisja: od 28 lutego, poniedzia³ek, godz. 22.10.

Jeszcze w lutym widzowie zobacz± „Powidoki” w re¿yserii Macieja Wojtyszki. To sztuka o skomplikowanych losach pary wybitnych artystów – Rosjanki Katarzyny Kobro i Polaka o niemieckich korzeniach W³adys³awa Strzemiñskiego – którzy uciekaj± z radzieckiej Rosji, by u³o¿yæ sobie wspólne ¿ycie w Polsce. Warto zwróciæ uwagê na znakomite role Niny Czerkies i Mariusza Wojciechowskiego, za które arty¶ci otrzymali g³ówne nagrody aktorskie Festiwalu Dwa Teatry 2010, a autorzy scenariusza – nagrodê za najlepszy tekst oryginalny.

W marcu Jedynka zaprasza na „Rosyjskie konfitury” w re¿yserii Krystyny Jandy, która proponuje nam wielkanocne ¶wiêta z bohaterami Ludmi³y Ulickiej, popularnej rosyjskiej powie¶ciopisarki. W obsadzie spektaklu znakomici aktorzy: Ignacy Gogolewski, Krystyna Janda, Agnieszka Mandat, Cezary Kosiñski, Agnieszka Krukówna i Sonia Bohosiewicz.

Kwietniow± premier± teatraln± bêdzie „Czarnobyl – cztery dni w kwietniu” w re¿yserii Janusza Dymka. Spektakl Sceny Faktu, w æwieræ wieku od faktycznych wydarzeñ w Czarnobylu, przypomina ten moment pokazuj±c, jak ludzie z rozmaitych ¶rodowisk zachowywali siê w obliczu katastrofy. W spektaklu zobaczymy wybitnych polskich aktorów: Annê Radwan-Gancarczyk i Zbigniewa Zamachowskiego.

W maju TVP1 poka¿e „Boulevard Voltaire”. Spektakl autorstwa i w re¿yserii Andrzeja Barta opowiada o polsko-¿ydowskich stosunkach, ukazuje je poprzez losy pary bohaterów-emigrantów, od trzydziestu lat osiad³ych w Pary¿u. W rolach g³ównych: Ewa Wi¶niewska i Janusz Gajos.
Zapisane
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #119 : Luty 17, 2011, 23:38:47 »

Tak..Monika piêknie opisa³a spektakl, ojj obejrza³oby siê obejrza³o - Cracovia jednak daleko, wiêc mo¿e rzeczywi¶cie warto by³oby aby t± sztukê zekranizowano - ale co tam tych parê kilometrów..chyba trzeba bêdzie w który¶ weekend podskoczyæ do tego Jej S³owackiego.. Chichot


Fantastyczna wizualizacja Marku..Powiem Ci, ¿e mia³em okazjê byæ w tym miejscu kiedy¶ dawno temu - w trakcie przebywania na kolonii w Bielsku-Bia³ej (2/3 razy) jeszcze w podstawówce  To znaczy nie w samym ¶rodku, lecz tylko przed budynkiem. Piêkne miasto..to ju¿ w zasadzie s± góry. Przy okazji zaliczyli¶my wtedy wyci±g krzese³kowy na Czantorii i kolejkê linow± w Szyndzielni..no i oczywi¶cie Twoje Wadowice - pamiêtam, ¿e chyba na jakim¶ ko¶ció³ku wisia³ ogromny wizerunek z Papierzem (ale czy to by³o istotnie tam ??) W ka¿dym razie pozosta³y mi³e wspomnienia..
Zapisane
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 20   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

paktprzyjazni twistedgamers neder-live silverstar kalinowatyper