Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 5 6 [7]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Pokusicie siĂŞ o porĂłwnanie?  (Przeczytany 30058 razy)
GoguÂś
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #90 : Grudzień 20, 2010, 19:27:51 »

Tylko, co to znaczy poprawniosc.
Ale w wiekszosci zgadzam sie z Toba

Przecie¿ Wunder wykonuj¹c tego poloneza pope³ni³ mnóstwo b³êdów. Pope³nianie b³êdów dyskwalifikuje nawet najlepsz¹ koncepcje wykonania utworu. Rozumiem, ¿e pianista to te¿ cz³owiek ale ten ogrom pomy³ek nie tylko nie podkreœla jego cz³owieczeùstwa ale znacznie zak³óca odbiór. S¹ ró¿ne rodzaje b³êdów, czasem wymskniêcie siê palców bêdzie prawie nies³yszalne a czasem taki b³¹d spowoduje wyjœcie z tonacji co bêdzie znacz¹ce. PoprawnoœÌ jest wiêc tak¹ interpretacj¹, która nie koliduje z zapisem nutowym lub przynajmniej drastycznie go nie zmienia.
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #91 : Grudzień 20, 2010, 19:56:39 »

A teraz o dojrzewaniu s³ów kilka. ZnalazÂłem nagrania Ingolfa Wundera z dwĂłch ostatnich konkursĂłw Chopinowskich. Wunder gra Wielkiego Poloneza op. 22. Kontrast tych wykonaĂą moim zdaniem dobitnie pokazuje to, jak pianista dojrzewa. WczeÂśniejsza interpretacja jest niezwykle ÂżywioÂłowa, do tego wrĂŞcz stopnia, Âże Wunder popeÂłniaÂł niesamowicie wiele b³êdĂłw tekstowych. ZwrĂłciÂłem jednak uwagĂŞ na jedno. W Âśrodkowej czĂŞÂści usÂłyszeĂŚ moÂżna doskonaÂłe przechodzenie g³ównego tematu z rĂŞki prawej na lewÂą. PrzejÂście to jest wyjÂątkowo pÂłynne - poczÂątkowo przewaga frazy rĂŞki prawej nastĂŞpnie zrĂłwnanie siĂŞ siÂły dÂźwiĂŞku obu rÂąk po czym nastĂŞpuje silne zakoĂączenie wÂątku na niÂższych tonacjach.  (np. fragment od 6:30 do 7:00 a potem powtĂłrzenie tematu do 7:30)

http://www.youtube.com/watch?v=vKFReLIiOT4&feature=related

Wykonanie z tegorocznego konkursu to juÂż zupeÂłnie inna koncepcja. ByĂŚ moÂże to "wina" czujnego oka Adama Harasiewicza. W kaÂżdym razie wiĂŞksza uwaga poÂłoÂżona zostaÂła na poprawnoœÌ niÂż na ekspresje - i sÂłusznie, choĂŚ Wielki Polonez daje pod wzglĂŞdem ekspresji ogromne pole do popisu. Oczywiscie nie jest to przejÂście z jednej skrajnoÂści w drugÂą, to znaczy od ÂżywioÂłowego mÂłodzieĂąca do hipochondryka.  Znacznie poprawiÂła siĂŞ barwa dÂźwiĂŞku. UwaÂżam, Âże jest to interpretacja stonowana, poprawna i w swej poprawnoÂści piĂŞkna i gdyby po³¹czyĂŚ zalety obu wykonaĂą otrzymalibyÂśmy idealnego Wielkiego Poloneza. Niestety - Chopin to nie matematyka.

http://www.youtube.com/watch?v=r6lIWL1AqAE&feature=related


No tak, zgadzam siê z twoj¹ opini¹. Pisa³em, ¿e to dobrze, ¿e po³o¿ono nacisk na poprawnoœÌ - chodzi mi o to, ¿e bez niej nawet wybitna interpretacja jest pozbawiona sensu. Pierwszemu wykonaniu bli¿ej do techniki Briliance choÌ przy forte cierpia³a barwa dŸwiêku ale to mo¿e byÌ spowodowane czynnikami niezale¿nymi jak choÌby fortepian.

Czy mistrz niszczy ucznia? Bardzo mo¿liwe. Perfekcyjn¹ relacj¹ uczeù-mistrz jest wskazywanie ró¿nych dróg lecz pozostawienie m³odzieùcowi mo¿liwoœci wyboru - jak by³ w tym przypadku - nie wiadomo.
Szkoda, ze Harasiewicz maczal w tym palce.
Wole wykonanie z przed lat. Spontaniczne, bez udziwnien z doskonala lewa reka (bez sztucznych zatrzyman).
Na ogol wielki talent jest niszczony przez "Master Class".
Mam nadzieje, ze Ingolf wkrotce zapomni o Harasiewiczu.

Nie zrozumcie mnie zle. Ja bardzo cenie Adama Harasiewicza i jego kunszt.
Przecie¿ Wunder wykonuj¹c tego poloneza pope³ni³ mnóstwo b³êdów. Pope³nianie b³êdów dyskwalifikuje nawet najlepsz¹ koncepcje wykonania utworu. Rozumiem, ¿e pianista to te¿ cz³owiek ale ten ogrom pomy³ek nie tylko nie podkreœla jego cz³owieczeùstwa ale znacznie zak³óca odbiór. S¹ ró¿ne rodzaje b³êdów, czasem wymskniêcie siê palców bêdzie prawie nies³yszalne a czasem taki b³¹d spowoduje wyjœcie z tonacji co bêdzie znacz¹ce. PoprawnoœÌ jest wiêc tak¹ interpretacj¹, która nie koliduje z zapisem nutowym lub przynajmniej drastycznie go nie zmienia.

Dzisiaj w programie „Cafe Kultura: Im gÂłupiej, tym mÂądrzej”
o sztuce (przed gremium, w ktĂłrym zasiadaÂł Jerzy Stuhr) wypowiadaÂły siĂŞ Marta TarabuÂła i Monika Branicka
i ktĂłre zgodnie stwierdziÂły, Âże
w dzisiejszych czasach to instytucje narzucajÂą co ma siĂŞ podobaĂŚ
(wielcy artyÂści nie muszÂą juÂż dziÂś umieraĂŚ na poddaszu w ParyÂżu z gÂłodu)
krytycy majÂą "swoje zdanie"
a publika (publika siĂŞ nie odezwaÂła mimo zachĂŞt prowadzÂącego)
"nie ma zdania" skonstatowaÂł Stuhr.

A jeÂśli chodzi o pierwszy post:
Niestety - wszystko opisuje matematyka
nawet rzeczy, ktĂłre nie sÂą jeszcze zbadane.

(Przyk³ad z innej beczki: "wzajemnoœÌ poœrednia", która bardzo wiele znaczy w ¿yciu ka¿dego cz³owieka.
Pierwsze wzmianki o niej wywodzÂą siĂŞ ze Âśrodowisk matematykĂłw i ekonomistĂłw,
a najbardziej rozwin¹³ j¹ Karl Sigmund, austriacki matematyk twórca ewolucyjnej teorii gier.
A w psychologii (ktĂłra zajmuje siĂŞ czÂłowiekiem) temat ten jest wci¹¿ w powijakach.) 

 
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #92 : Grudzień 20, 2010, 22:32:33 »

Bartus, nie zgadzam siê z Tob¹. Wunder sta³ siê wielkim chopinist¹ dziêki Harasiewiczowi w³aœnie, zauwa¿alne s¹ w du¿ym stopniu wp³ywy mistrza z 1955 r. w grze Wundera (to z pewnoœci¹ on wpoi³ mu naturalnoœÌ i prostotê, on te¿ nauczy³ go mazurków, genialnie wykonanych na konkursie). Myœlê, ¿e nie nale¿y analizowaÌ dojrzewania na przyk³adzie tylko i wy³¹cznie Grand Polonasie op. 22 (do którego Andante spianato w wyk. Wundera jest metafizycznie...). WeŸmy e.g. sonatê h-moll, któr¹ pianista gra³ znacznie lepiej w tym roku, nie "zapêdzaj¹c" j¹ tak jak 5 lat temu, zw³aszcza w finale...
A pomy³ki w Polonezie - rzeczywiœcie, zdarza³y siê. Czasem nawet by³y doœÌ mocno s³yszalne (wielkie crescendo w œrodku, nietrafiony akord) - ale nie by³o ich bardzo du¿o. Chyba ¿e chodzi o pomy³ki w nagraniu z konkursu 2005?
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #93 : Grudzień 20, 2010, 22:42:09 »

Gogusiu
Myslalem o poprawnosci interpretacyjnej.
Oczywiscie Wunder gral troche nieczysto i robil male bledy. Masz racje.
 I tak wole Andante Spianato z konkursu 2005. Bardziej spontaniczne, zwiewne i kombinowane.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #94 : Grudzień 22, 2010, 12:13:04 »

....i nie kombinowane oczywiscie
Zapisane
Ola83
Aktywny uÂżytkownik
***
Offline Offline

Wiadomości: 182


Zobacz profil
« Odpowiedz #95 : Grudzień 22, 2010, 14:16:07 »

Dla mnie to starsze nagranie nie tyle "zwiewne" co narwane, momentami sÂłyszĂŞ "wystrzaÂły armatnie", ale przez to rzeczywiÂście chyba ciekawsze. Drugie - wywaÂżone, bez ryzyka, dobre na konkurs, sÂłucha siĂŞ tego z pewnÂą spokojnÂą przyjemnoÂściÂą. Ale uwaga ja nie przepadam za tym utworem.
Zapisane
GoguÂś
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #96 : Grudzień 22, 2010, 16:09:25 »

Tak jak powiedzia³a Ola - Wunder we wczeœniejszym nagraniu jest bardzo narwany, w kolejnym zdecydowanie stonowany - dlatego napisa³em, ¿e porównanie jest powi¹zane z dojrzewaniem, choÌby dojrzewaniem muzycznym. Im cz³owiek starszy tym jest spokojniejszy, dok³adniejszy i w³aœnie t¹ zale¿noœÌ pokazuj¹ porównywane utwory.

Potem wspomniaÂłem o matematyce -
A jeÂśli chodzi o pierwszy post:
Niestety - wszystko opisuje matematyka
nawet rzeczy, ktĂłre nie sÂą jeszcze zbadane.


Gdyby istnia³a taka mo¿liwoœÌ, aby rozbiÌ obydwa utwory na czynniki pierwsze i po³¹czyÌ je w jeden który zawiera³by poprawnoœÌ i barwê dŸwiêku z tego roku oraz ¿ywio³owoœÌ i tempo z przed piêciu lat to moim zdaniem powsta³by "Idealny Wielki Polonez". Myœlê, ¿e niektórzy podzielaj¹ moje zdanie.
Zapisane
Ola83
Aktywny uÂżytkownik
***
Offline Offline

Wiadomości: 182


Zobacz profil
« Odpowiedz #97 : Grudzień 22, 2010, 22:08:38 »

Jeœli o tempo chodzi, to mi wolniej w ogóle nie przeszkadza (chocia¿ za szybsze w tym akurat utworze to siê bardzo nie obra¿ê).
Zapisane
Strony: 1 ... 5 6 [7]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

silverstar countrylife twistedgamers mini-land kalinowatyper